دفترچه راهنما ثبت نام کنکور سراسری 99

در این مقاله به توضیح تک به تک تمام ضوابط و شرایط موجود در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری 99 پرداخته ایم.

همزمان با مشخص شدن تاریخ ثبت نام کنکور سراسری 99 ، که احتمالا اواخر بهمن ماه می باشد، درهمان روزهای اولیه دفترچه راهنما ثبت نام کنکور سراسری 99 برروی سایت سنجش  sanjesh.org قرارمیگیرد.

وظیفه مهم و خطیر داوطلبان این است که قبل از اقدام به ثبت نام کنکورسراسری 99 ابتدا دفترچه راهنمای ثبت نام کنکورسراسری 99 را دریافت و با تمام جزئیات آن را مطالعه کنند و پس از پردازش تمام قوانین و ضوابطی که سازمان سنجش در خصوص کنکور سراسری در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری 99 ارائه کرده است  و با کامل کردن مدارک لازم برای ثبت نام کنکور سراسری 99 ،اقدام به ثبت نام نهایی نمایند.

دفترچه راهنما ثبت نام کنکور سراسری 99

در این مقاله برآنیم که قسمت های مهم و ضروری دفترچه راهنمای ثبت نام کنکورسراسری  را باتوجه به دفترچه های ثبت نام کنکورهای سال قبل شرح دهیم.( در صورت هرگونه تغییر و تحول در سال جدید این مقاله به روز رسانی خواهد شد.)

دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری 99 به دو بخش تقسیم میشود :

1. بخش اول راهنمای عملی ثبت نام

2. بخش دوم شرایط و مقررات شرکت در آزمون سراسری

در این مقاله ما برآنیم مطالب مهم و کلیدی موردنیاز را توضیح دهیم. با توجه به اینکه هنوز اطلاعیه ای در خصوص نحوه و تاریخ ثبت نام کنکور سراسری 99 از سازمان سنجش اعلام نشده است، ما از بخش اول چشم پوشی کرده و به توضیح مطالب موردنیاز در بخش دوم می پردازیم.

بخش دوم: شرایط ومقررات شرکت در آزمون سراسری 99

راهنمای شركت در آزمون و آشنايی با دوره های تحصيلی

در اين بخش توضيحاتی درباره شرایط و مقررات شرکت در آزمون سراسری، موارد آزمون، رشته های تحصيلی و اهميت (ضريب) درس ها برای ورود به هر رشته و منابع طرح سوال ارائه ميشود.

 روش پذيرش دانشجو در آزمون سراسری 99

 پذيرش دانشجو در رشته های تحصيلی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به دو روش متمركز و نيمه متمركز صورت ميپذيرد.

 روش پذيرش متمركز: روشی است كه منحصرا نمرات آزمون و سوابق تحصيلی داوطلبان واجد شرايط  مبنای پذيرش قرار ميگيرد، توضيحات كامل اين روش در دفترچه راهنما ثبت نام کنکور سراسری 99  (دفترچه شماره 2 ) درج خواهد شد.

تبصره: در روش متمركز پذيرش در بعضی از رشته ها به صورت شرايط خاص صورت ميپذيرد. رشته های  دارای شرايط خاص رشته هايی هستند كه در پذيرش آنها شرايط خاصی از قبيل: مصاحبه، معاينه، آزمون عملی و يا علمی جداگانه ای اعمال ميشود و اسامی پذيرفته شدگان نهايی اين رشته ها، با اعمال نتايج مراحل فوق، به همراه ساير رشته های متمركز اعلام ميشود.

روش پذيرش نيمه متمركز: روشی است كه اسامی پذيرفته شدگان نهايی به صورت قطعی در يک مرحله اعلام نميشود. توضيحات اين روش به طور كامل در دفترچه راهنما ثبت نام کنکور سراسری 99 (دفترچه شماره 2) درج خواهد شد.

 شرايط عمومی و اختصاصی ثبت نام و شركت در آزمون سراسری 99

برای شركت در آزمون سراسری داشتن شرايط زير لازم است:

 شرايط عمومی

الف: اعتقاد به اسلام و يا يكی از اديان رسمی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران.

ب : عدم احراز عناد (نه اعتراض نسبت به نظام جمهوری اسلامی ايران)

تبصره - درصورتی كه داوطلب سابقا با نظام جمهوری اسلامی عناد داشته، بايد تغيير نظر او احراز شود.

ج: نداشتن سابقه عضويت در سازمان های غيرقانونی، فراماسونری و اعقاب آنها.

د:عدم احراز فساد اخلاقی

ه: عدم اعتياد به مواد مخدر.

شرايط اختصاصی

الف- داشتن گواهينامه دوره پيش دانشگاهی ( نظام سالی واحدی يا ترمی واحدی) و يا ديپلم نظام آموزشی جديد 3-3-6 راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1398 كه حداكثر تا تاريخ 99/6/31 دريافت شود و يا ديپلم دوره چهارساله متوسطه نظام قديم آموزش متوسطه و يا داشتن مدرك كاردانی (فوق ديپلم). در صورت قبولی در رشته  هايی كه پذيرش آنان از نيمسال دوم سال تحصيلی 98-99 آغاز می گردد به شرط دريافت مدرک تحصيلی ديپلم نظام آموزشی جديد3-3-6 و يا پيش دانشگاهی و يا مدرک كاردانی تا تاريخ 99/11/30، ثبت نام و ادامه تحصيل آنان بلامانع ميباشد.

ب-  دانشجوی دوره روزانه  دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی نباشد. مگر درصورتی که تا اسفندماه 98 انصراف از تحصیل دانشگاه روزانه خود را بطور قطعی حاصل نمایند.

ج -  پذيرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال 1398 (اعم از رشته های متمركز و يا نيمه متمركز)، درصورت ثبت نام و شركت در آزمون سراسری سال1399 ، منحصرا مجاز به انتخاب رشته در دوره های غيرروزانه (نوبت دوم (شبانه)، دانشگاه آزاد اسلامی، نيمه حضوری ، پيام نور، غيرانتفاعی ، ظرفيت مازاد، پرديس خودگردان و مجازی) بوده و فقط در اين دوره ها گزينش خواهند شد.

 د- دانشجويان دوره های نوبت دوم (شبانه)، دانشگاه آزاد اسلامی، نيمه حضوری ، مجازی ، ظرفيت مازاد و پرديس خودگردان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پيام نور و دانشگاه ها و مؤسسات آموزش غيردولتی ـ غيرانتفاعی و ... (به شرط نداشتن مشكل نظام وظيفه برای برادران)، ميتوانند بدون انصراف از تحصيل، در آزمون سراسری سال 1399 ثبت نام و شركت نمايند. بديهی است اين دسته از داوطلبان در صورت موفقيت و قبل از ثبت نام در رشته قبولی جديد، لازم است از رشته قبولی قبلی خود انصراف قطعی حاصل نموده و گواهي مربوط (فرم انصراف قطعی از تحصيل) را به مؤسسه ذيربط ارائه نمايند. لازم به توضيح است كه اين دسته از داوطلبان حق بازگشت و ادامه تحصيل در رشته محل قبولی قبلی خود را ندارند و همچنين دانشجويان شاغل به تحصيل دوره های كاردانی (فوق ديپلم) كه حداكثر تا تاريخ 98/6/31 فارغ التحصيل ميشوند، برای ثبت نام و شركت در اين آزمون نياز به انصراف ندارند.

تبصره: دانشجويان دوره های فوق كه از معافيت تحصيلی استفاده ميكنند، به منظور ثبت نام و شركت مجدد در آزمون سراسری لازم است به ضوابط مربوط به مقررات وظيفه عمومی توجه و بر اساس آن ضوابط اقدام نمايند.

 ه- دانش آموختگان مقطع كارشناسی  در صورت شركت مجدد در آزمون سراسری و قبولی با رعايت شرايط ذيل اين بند ميتوانند ادامه تحصيل دهند.

1- فارغ التحصيلان رشته های تحصيلی مورد نياز وزارت بهداشت ( مشمولين خدمات اجباری قانون خدمت پزشكان و پيراپزشكان) در مقطع كارشناسی بايد حداكثر تا تاريخ99/6/31 و يا 99/11/30 خدمات خود را به پايان رسانده باشند، چنانچه در مقطع دكتری عمومی پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی پذيرفته شوند، ميتوانند خدمات موضوع اين قانون را پس از اتمام تحصيل با مقطع جديد به انجام برسانند.

2- دارا نبودن هرگونه تعهد خدمت به ارگان يا دستگاه های اجرايی، تعهدات سهميه بومی و يا سهميه مناطق محروم

3- نداشتن ممنوعيت تحصيل از نظر سازمان نظام وظيفه

و : با توجه به رای موقت ديوان عدالت اداری مبنی بر عدم اجرای مصوبه پنجاه و يكمين جلسه شورای عالی برنامه ريزی علوم پزشكی مورخ 92/3/25 ،دانش آموختگان مقاطع كارشناسی ارشد ناپيوسته و پيوسته كليه رشته های تحصيلی و دكتری عمومی پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی و دكتری دامپزشكی متقاضی تحصيل مجدد، ميتوانند با رعايت شرايط زير از طريق قبولی در آزمون سراسری در مقطع دكتری و پيراپزشكان برای مشمولين اين قانون الزامی است.

 2- دارا نبودن هرگونه تعهد خدمت به ارگان يا دستگاه های اجرايی، تعهدات سهميه بومی و يا سهميه مناطق محروم.

 3- نداشتن ممنوعيت تحصيل از نظر سازمان نظام وظيفه.

 ز: دانش آموختگان مقطع كارداني رشته "اپتيك" كه قبل از سال 1389 پذيرفته شده باشند، درصورت شركت در گروه آزمايشی علوم تجربی و احراز نمره علمی و شرايط لازم ، ميتوانند در مقطع كارشناسی پيوسته رشته بينايی سنجی ادامه تحصيل دهند.

 ضرایب و زیر گروه های مربوط به هر رشته

 گروه آزمايشی رياضی و فنی

دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری 99

 گروه آزمايشی علوم تجربی

گروه آزمایشی علوم تجربی

 گروه آزمايشی علوم انسانی

دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری 99