انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

دراین مقاله توضیحات مرتبط با انتخاب رشته کنکور سراسری 1402در اختیار شما قرار داده می شود.

آخرین گام دانش آموزان برای ورود به دانشگاه، انتخاب رشته کنکورسراسری است. انتخاب رشته کنکور سراری 1402 یکی از مهم ترین و اساسی ترین انتخابات موجود در زندگی هر فرد است.زیرا با یک انتخاب رشته و دانشگاه مناسب  یک فرد می تواند تمام زندگی خود را در مسیر درست و رو به کمال تضمین کند.

انتخاب رشته تحصیلی یعنی تصمیم در مورد مسیر شغلی که قرار است سالها در آن فعالیت کنید.

مهمترین مطلب در انتخاب رشته صحیح، شناخت صحیح رشته ها و انتخاب رشته های مورد علاقه می باشد.

هرسال پس از برگزاری کنکور سراسری حدودا  یک ماه و نیم بعد نتایج اولیه کنکور سراسری 1402 در سایت سنجش منتشر می شود. پس از انتشار نتایج اولیه کنکور در حدود دو الی سه روز بعد دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 منتشر می شود. شرکت کنندگان آزمون باید در بازه زمانی معینی که از طریق سازمان سنجش کشور اعلام می شود، نسبت به انتخاب رشته خود اقدام نمایند. شرکت کنندگان آزمون سراسری می توانند با دریافت دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 از تمام رشته ها،ظرفیت ها و دانشگاه ها آگاه بشوند.

یک مشاوره خوب برای راهنمایی انتخاب رشته باید اطلاعاتی از قبیل  نقش سهمیه مناطق وشهدا و ایثارگران و مناطق محروم ، بومی گزینی ، آشنایی با امکانات و هزینه ها و شهریه های دانشگاه هایدولتی روزانه، شبانه، دانشگاه های غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس های خودگردان یا بین الملل و دانشگاه آزاد و نحوه صحیح انتخاب رشته کنکور سراسری،انتخاب دانشگاه، نحوه صحیح چینش انتخاب ها در انتخاب رشته کنکور سراسری،را داشته باشد.

علاوه بر مطالب گفته شده در بالا در کنکور سهمیه ای با نام سهمیه بومی داریم. بومی گزینی به این معنی است که در برخی رشته ها  اولویت با داوطلبانی است که در آن بوم قرار دارند.

سهمیه بومی درانتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری تاثیر بسزایی دارد بخصوص درانتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان تاثیر به سزایی دارد. شانس قبولی کسی که از سهمیه بومی گزینی برای یک رشته محل استفاده می کند بیشتر از فردی است که از یک بوم دیگر برای همان رشته محل متقاضی است.


کارنامه کنکور سراسری 1402

کارنامه کنکور سراسری 1402 مطالب  مهمی همچون اطلاعات فردی ، معدل ، میزان تاثیر سوابق تحصیلی مثبتو میزان تاثیر سوابق تحصیلی قطعی ، درصد های شما در هر درس و رتبه و تراز ( نمره کل ) است.

مهم ترین قسمت کارنامه نتایج اولیه کنکور سراسری 1402، درباره رتبه و تراز هر داوطلب در هر زیر گروه است . این قسمت از کارنامه، درباره اینکه در هر زیر گروه چه رتبه ای و ترازی بدست آورده اید و نمره کل تان در آن زیر گروه چند است، اطلاعاتی به شما می دهد.

به دلیل ادغام ثبت نام دانشگاه آزاد و دانشگاه های سراسری ، وضعیت مجاز بودن در انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز در این کارنامه به اطلاع داوطلبان می رسد .

از این رو در انتهای کارنامه کنکورسراسری 1402 ،کد دسترسی به انتخاب رشته آزاد نیز قرار داده شده که علاقه مندان می توانند با توجه  دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد 1402 و این کد به سایت دانشگاه آزاد مراجعه کرده و اقدام به انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد 1402 نمایند.

هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل از بین رشته محل های مربوط به گروه آزمایشی ( ریاضی، تجربی، انسانی، زبان و هنر)  ثبت نامی خود می باشد . برای  مثال اگر گروه آزمایشی شما ریاضی است می توانید پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته ریاضی نسبت به انتخاب حداکثر 150 رشته محل اقدام نمایید . 

حق تعداد 150 انتخاب در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 قدرت انتخاب زیادی به هر داوطلب می دهد تا بتواند با دست باز رشته محل های مورد علاقه خود را انتخاب کند .

قابل ذکر است که  برای تمامی  رشته های تجربی ، ریاضی ، انسانی ، هنر و زبان ، رتبه در سهمیه بسیار مهم تر از رتبه کشوری است . اکثر متقاضیان کنکور سراسری 1402 مشمول سهمیه مناطق یعنی یکی از سهمیه های منطقه یک ، منطقه دو و یا منطقه سه می شوند.


در اینجا به اختصار برخی از رتبه های برتر کشوری کنکور 1402 که تعدادی درس را در کنکور 100 درصد پاسخ داده اند ، مشاهده می کنید:

رشته ریاضی

شهر نام و نام خانوادگی رتبه در منطقه منطقه رتبه کشوری ادبیات فارسی معارف ریاضیات فیزیک
اهواز علیرضا سخایی راد 1 2 1 100 100 100 100
لاهیجان آریا جلالی 2 2 4 100      
ساری سید ارشان دلیلی 4 2 6     100 100
تهران فاطمه جعفری 4 1 8       100

رشته علوم تجربی

شهر نام و نام خانوادگی رتبه در منطقه منطقه رتبه کشوری معارف  ریاضیات فیزیک شیمی
شیراز فرهنگ امیری 3 1 3   100   100
تبریز رسا ظفری 4 1 4 100   100  
رشت ریحانه فرخی ملکی 1 2 8       100
اهواز سیاوش کیانپور 2 2 9   100 100  

رشته انسانی

نام مرکز نام ونام خانوادگی رتبه در منطقه رتبه کشوری سهمیه ادبیات فارسی اقتصاد عربی تخصصی علوم اجتماعی
اصفهان ملیکاه دادخواه تیرانی 7 10   100      
بهار سیده آمنه موسوی لقمان 2 4       100 100
تهران محمد عرفان هوشیاری 4 7     100