دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

دراین مقاله لینک های مربوط به دریافت دفترچه های گروه های مختلف آزمایشی قرار داده شده است.

  سازمان سنجش چندروز قبل از آغاز بازه زمانی انتخاب رشته، که تقریبا همزمان با اعلام نتایج اولیه کنکورسراسری 1402 می باشد، اقدام به انتشار دفترچه های گروه های مختلف آزمایشی که برای 3 گروه ریاضی، تجربی، انسانی بصورت مجزا و برای داوطلبان کنکورهنر وزبان نیز تنها یک دفترچه مشترک است، برروی سایت  sanjesh.org می نماید.

که داوطلبان می توانند با مراجعه و با وارد نمودن شماره پرونده، نام کاربری، رمز ورود و شماره شناسنامه یا شماره داوطلبی، نام خانوادگی، نام، شماره شناسنامه و سال تولد و یا شماره پرونده، کد رهگیری و شماره شناسنامه اقدام به دریافت نتایج آزمون خود نمایند.

در این مرحله متقاضیان براساس رتبه وتراز کسب کرده در کارنامه اولیه خود اقدام به انتخاب رشته می کنند..دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 شامل کلیه رشته های با آزمون و بدون آزمون دانشگاه های روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان می باشد.

همه داوطلبان می توانند حداکثر 150 رشته از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 انتخاب نمایند.

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 99

آن دسته از داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی (رشته های با آزمون) در این آزمون شده اند، لازم است برای مشاهده دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی و انتخاب رشته به نکات زیرتوجه نمایند:

1- مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این سازمان و مشاهده دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی و بخش پیوستها (شامل توضیحات و شرایط و ضوابط دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی)، هر یک از گروه های آزمایشی که به تفکیک  بر روی پایگاه اطلاع رسانی سنجش قرار خواهد گرفت.

2- دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی برای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی سال 1402 حاوی کلیه شرایط و ضوابط اختصاصی رشته های مختلف تحصیلی دوره های روزانه، شبانه، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین توضیحاتی درباره نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته توسط داوطلبانی که براساس مندرجات کارنامه مجاز به انتخاب رشته در هر یک از دوره های فوق الذکر می باشند، همچنین نحوه مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این سازمان و نحوه تکمیل نمودن فرم انتخاب رشته می باشد.

3- هر یک از داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی که مجاز به انتخاب رشته شده اند، می بایست دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی ذیربط را از طریق پایگاه اطلاع رسانی این سازمان دریافت و مطالعه نمایند.

4- به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1402 از تاریخ انتشار نتیجه اولیه فرصت داده شده که ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی گروه آزمایشی مربوط، توضیحات مندرج به بخش پیوستها و دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی (این دفترچه و دستورالعمل از طریق پایگاه اطلاع رسانی این سازمان قابل دریافت می باشد) اقدام نموده و کدرشته محل های مورد نظر خود را (برابر ضوابطی که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج گردیده) استخراج و به ترتیب تقدم علاقه مرتب نمایند.

پس از آن، کدرشته های انتخابی خود را ابتدا در فرم پیش نویس مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج و پس از اطمینان از صحت کدرشته محل های انتخابی به مدت پنج روز  بر اساس دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی با وارد کردن شماره پرونده، نام کاربری، رمز ورود و شماره شناسنامه یا شماره پرونده، کدرهگیری و شماره شناسنامه، کدرشته محل های تحصیلی مورد علاقه خود را از رشته های تحصیلی گروه آزمایشی مجاز یا گروه های آزمایشی مجاز در دوره های مختلف روزانه، شبانه، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی، دانشگاه پیام نور ثبت نموده و نسبت به تکمیل فرم مذکور در مدت زمانی که در نظر گرفته شده است اقدام نمایند.

بدیهی است پس از تائید نهایی کدرشته های انتخابی توسط داوطلب، شماره 15 رقمی توسط سیستم به عنوان رسید انتخاب رشته در اختیار داوطلب قرارداده خواهد شد. این رسید پس از انجام کامل مراحل و ارسال اطلاعات در یک صفحه مجزا ارائه می شود.

داوطلبان بایستی توجه داشته باشند که فقط یک بار اجازه انتخاب رشته به هر داوطلب داده می شود. ضمناً پس از انتخاب رشته و دریافت رسید 15 رقمی نیز داوطلبان می توانند فرم انتخاب رشته خود را تصحیح و یا ویرایش نمایند.

تذکر مهم :

1- به داوطلبان توصیه می گردد پس از دریافت رسید از بخش مشاهده اطلاعات حتما از فهرست کدرشته های انتخابی خود در فرم انتخاب رشته اینترنتی که بالای آن رسید 15 رقمی و شماره پرینت درج گردیده است یک نسخه پرینت تهیه نموده و به دقت آن را بازبینی و مشاهده نمایند و در صورت مشاهده اشکال در کدرشته محل های درج شده در فرم انتخاب رشته با مراجعه به بخش ویرایش فرم انتخاب رشته آن را اصلاح نمایند. لازم است پرینت فهرست کدرشته محل های انتخابی را تا زمان اعلام نتایج نهایی نزد خود نگهداری نمایند.

نکته مهم: در حفظ و نگهداری این رسید 15 رقمی و سایر اطلاعات آزمونی خود دقت نمایید چون امکان سوءاستفاده از این اطلاعات برای دستکاری انتخاب رشته شما بعد از اتمام فرآیند انتخاب رشته وجود دارد.


دانلود دفترچه انتخاب رشته دانشگاه سراسری و آزاد

الف – دفترچه و انتخاب رشته درآزمون سراسری سال 1402-  رشته های با آزمون

-دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 - ( گروه انسانی)

-دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402-(گروه آزمایشی علوم ریاضی)

-دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402-(گروه آزمایشی علوم تجربی)

-دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402-(گروه آزمایشی هنر و زبان های خارجی)

ب – دفترچه و انتخاب رشته پذيرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصيلی آزمون سراسری مهر ماه سال 1402

-دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته براي پذيرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق تحصيلی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی (مرحله پذيرش سراسری - مهرماه سال 1402)

-اطلاعيه‌ سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ كشور در خصوص اصلاحات و اعلام رشته محل‌های جديد صرفا براساس سوابق تحصيلی برخی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در مرحله پذيرش سراسری برای مهر ماه سال 1402

-اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور برای پذيرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق تحصيلی دانشگاه آزاد اسلامی آزمون سراسری سال 1402

-سامانه پذيرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق تحصيلی آزمون سراسری مهر ماه سال 1402

-جداول كد رشته محل ها و اصلاحات مربوط به دفترچه صرفاً با سوابق تحصيلی سال 1402 فرمت PDF