دانلود کتاب فارسی هشتم

درادامه مطلب می توانید دانلود کتاب فارسی هشتم سال تحصیلی 1401-1400 را دریافت کنید

دانلود کتاب فارسی هشتم

پست دانلود کتاب های درسی این بخش شامل دانلود کتاب درسی فارسی هشتم میباشد. کتاب فارسی هشتم چاپ سال 1401-1400 می باشد و شامل تمام فصل های کتاب درسی فارسی هشتم می باشد . 

برای دانلود تمام کتاب های درسی هشتم به صفحه کتاب های هشتم مراجعه کنید.

در ادامه بخش هایی از کتاب فارسی هشتم می باشد که فایل کامل کتاب فارسی هشتم را در بخش دانلود دریافت نمایید

در سال پیش با مفهوم زبان و ادبیات و تفاوت آن دو آشنا شدیم. می دانیم که ساختمان زبان از عناصری تشکیل می شود. واژه ها و جمله های زبان، مانند ظرف هایی هستند که فکر ما را در خود جای می دهند. ما باید هنگام خواندن هر اثر و شنیدن گفتارهرشخص با درنگ وتامل نحوه گزینش واژه ها وزمینه فکری آن را جست جو کنیم پس برای درک بهتر هراثر باید ساختار ومحتوا ی آن توجه کرد .

کتاب فارسی هشتم

برای بررسی ساختار (شکل بیرونی) هر اثر، می توانیم از این پرسش ها بهره بگیریم.  

متن اثر، به «  نثر» است یا به «  نظم»؟  

شیوۀ بیان نوشته، «  زبانی» است یا «  ادبی»؟  

واژه های متن، ساده و قابل فهم هستند یا دشوار و دیریاب؟

اکنون با توجه با این پرسش ها شعر ستایش ودرس اول را ازنظر ساختار با هم مقایسه کنید

درمتن درس بخشی ازشگفتی های آفرینش مانند :خفاش ،ملخ ،مورچه وطاووس به دقت توصیف شده است. بهره گیری از حواس پنج گانه، ما را در درک بهتر زیبایی های آفرینش کمک می کند. به نظر شما، در توصیف رنگ های پر طاووس، کدام حس، بیش از بقیه به کار آمده است؟

با خوب نگریستن به پدیده ها و محیط اطراف خود و تأمل در ویژگی های آنها به دانش آگاهی زیادی دست می یابیم

دانلودکتاب فارسی هشتم تیزهوشان

پست دانلود کتاب های درسی این بخش شامل دانلود کتاب درسی فارسی و نگارش هشتم  می باشد. کتاب فارسی و نگارش هشتم تیزهوشان چاپ سال 1401-1400 می باشد و شامل تمام فصل های کتاب درسی فارسی و نگارش هشتم می باشد . 

در ادامه بخش هایی از کتاب فارسی و نگارش هشتم تیزهوشان می باشد که فایل کامل کتاب فارسی و نگارش هشتم استعداد درخشان را در بخش دانلود دریافت نمایید

تشبيه

تشبیه که درلغت به معنای مانند کردن است .بیشتر درقلمرو ادبیات کاربرددارد. بااین وصف، در کاربردهای زبانی نیز گاهی می توان نشانی از تشبیه یافت. ، وقتی می گوییم «به خاطر گل روی شما» چهرۀ شنونده را به گل برای نمونه مانند می کنیم یا آنگاه که یکی از حبوبات را «لوبیای چشم بلبلی» می نامیم، در واقع آن را از نظر شکل ظاهری به چشم بلبل تشبیه می کنیم. وهمچنین نامگذاری گل گاوزبان با بهره گیری ازتشبیه صورت صورت گرفته است .

جستنی 

1-در بیت های پایین از داستان هفت خان شاهنامۀ فردوسی (خان سوم) ـ که در سال ششم آن را خوانده اید ـ تشبیه ها را بیابید و پایه های (رکن های) تشبیه را نشان دهید.

بـزد تیـغ و بنداخـت از بـر، سـرش                          فروریخـت چـون رود خـون از بـرش   

• چو رسـتم بدیدش برانگیخت اسـب                       بـدو تاخـت ماننـد آذرگشسـب   

• سـر و گـوش بگرفـت و یالـش دلیر                       سـر از تـن بکنـدش بـه کـردار شـیر

2- 2ـ در متن درس، واژۀ «آفریدن» (مصدر) آمده است سه واژه بیابید که از همین مصدر ساخته شده باشند وبیفزایید که درساخمان هریک چه نوع بنی بکاررفته است .

3ـ هم معنای واژۀ «نازک» را در درس «خوب جهان را ببین» (ص81) بیابید.......


نظرات ارسال شده 0