نکات مهم شروع مطالعه کنکور 97

در این پست نکات و توصیه های مهم و انگیزشی جهت شروع مطالعه کنکور 97 بیان شده است.

با سلام و خسته نباشید به دانش­ آموزان عزیز کنکوری:

شروع تابستان و شروع مهم­ترین رقابت زندگی­تون را بهتون تبریک می­گم... از همین­جا مهم­ترین نکته را با این آغاز می­کنم که برای بودن در مسیری پر از موفقیت و داشتن خاطره­ای به یاد ماندنی نیاز هست که شروع خوبی هم داشته باشیم، در واقع شروع خوب و استارت خوب زدن پشتوانه­ ی انگیزشی بالایی را برای یک کنکوری را در طول مسیر طولانی یک ساله­ی کنکور خواهد داشت جوری که حتی دانش­ آموزانی هم که از یک جایی به بعد در این مسیر کنکور هوشیار شدند و وارد مرحله­ ی تلاش و انگیزه ­ی بالا هم شده­ اند شاید از درون به دلیل شروع خوبی که نداشتند احساس پشیمانی و حسرت دارند پس بهتر است از همین ابتدای مسیر که چیزی نه از دست رفته است و شروع یک حرکت بزرگ است به خودمان قول بدهیم شروع خوبی داشته باشیم و این شروع خوب را ادامه بدهیم تا به هدف خود برسیم. به این فکر کنید لطفاً، که سال دیگه این موقع چه حسی دارید و آیا واسه تک ­تک لحظه­ های این تابستان غبطه نمی­خورید. پس بند کفش­هاتون را محکم ببندید از درون با خودتان مسائل، مشکلات، ناامیدی­ها را حل کنید یا کلاً بی­خیالشون بشید. یه کوله­ پشتی پر از امید و انگیزه و انرژی­ های مثبت را آماده کنید و قدم در راه بذارید. گاهی وقتا همین قدم گذاشتن در راه کافیه تا اتفاق­ های خوب بیان و ما را همراه خود بکنند.

پس به امید یک شروع به یاد ماندنی بسم­ ا...

اولین قدم در یک شروع خوب دو چیز است:

اول: داشتن یک روحیه مثبت به دور از تنبلی و ناامیدی و پشت گوش ننداختن که از این لحاظ باید روی خودتان کار کنید، از درون باید جوری خودتان را قوی کنید که بتوانید به خودتان قول بدهید که یک سال آینده را به بهترین نحو جلو ببرید. از چیزی نترسید... کنکور را الکی در ذهنتان غول نکنید... تجربه نشان داده که یک برنامه ­ریزی خوب و مداوم همراه با یک روحیه­ ی باانگیزه و امیدوار حتی توی بدترین شرایط هم تونستن بهترین نتیجه­ ها را رقم بزنند. پس از شرایط گلایه نکنید، از الان سعی کنید خودتان را به بهانه­ جویی و غر زدن عادت ندهید... خودتان را مسئول تمام و کمال این یک سال بدانید و بدانید و باور کنید که هر اتفاقی هم که بیفتد اون چیزی که در آخر مهم­ترین چیز را تعیین می­کند درون و فکر و اندیشه شماست وقتی باور کنید می­شود و می­توانم بدون شک این اتفاق خواهد افتاد.

دوم: فراهم کردن وسایل و تجهیزات و امکانات لازم برای شرکت در یک مسابقه­ی آرام و مداوم:

یه عادت خوب که باید سعی کنید از الان به اون عادت کنید اینه که نظم را زمینه­ ساز هر کارتون کنید. محیط منظم، میز کار منظم، کمک می­کند که ذهن شما هم به تبع اون نظم بگیرد و مهم­ترین فایده ­ی نظم در مسیر یک کنکوری جلوگیری از اتلاف وقت است. پس از الان یک محیط آرام که براتون دوست­ داشتنی و توش که میرید حس خوب می­گیرید انتخاب کنید. چون حالا حالاها با این محیط کار دارید و در واقع یک سال تمام تلاش­تون، امیدهاتون، ناامیدی­ هاتون، گریه و خنده ­هاتون توی این محیط قراره اتفاق بیفته و این محیط باید چند تا فاکتور داشته باشه اول از همه و مهم­ترین نکته

  • آرام و به دور از دغدغه بودن مکان مطالعه شماست: از الان خیالتان را راحت کنم با صدای تلویزیون، صحبت­های خانواده، زنگ تلفن و... نمی­شود عالی ­ترین خودتان باشید ← یک مکان آرام و به دور از هیاهو و استرس ­های وارد شده از بیرون شرط اولیه شروع خوب شماست.
  • به اون مکان باید حس خوب داشته باشید. نمی­شود یک سال از مهم­ترین سال زندگی­مان را توی جایی بگذرانیم که هر روز که درش رو باز می­کنیم حس بد تمام وجودمان را بگیرد جایی را انتخاب کنید که از درون حس خوبی بهش دارید حتی اگر از نظر امکانات رفاهی در حد خیلی بالایی نباشد.
  • از همین حالا توی مکان مطالعه نظم را حاکم کنید هم توی چیدمان وسایل و کتاب­ها و هر آنچه که داخل مکان مطالعه شما قرار می­گیرد هم در خلاصه­نویسی، علامت­گذاری مطالب خونده شده­ تان چون مطمئن باشید هر چیزی که می­خونید یا خلاصه می­کنید توی آینده باز هم بازگشت رویش خواهید داشت و نظم در خلاصه ­نویسی و علامت­گذاری­ هاتون باعث میشه از الان برای آینده ­تون زمان را ذخیره و اتلاف وقت کمتری داشته باشید.
  • نکته مهم دیگر در شروع کارتان که تا حد قابل توجهی موفقیت شما را تعیین می­کند ← تعیین و فراهم کردن منبع خوب برای کنکور 97 است. منبعی که وسط ­های راه شما را ناامید نکند، سردرگم نکند... و تازه بعد از گذشتن کلی از زمان شروع ­تان تازه به این نتیجه برسید که منبع مناسبی نداشتید. پس انتخاب منابع مناسب و باکیفیت برای کنکور از همین حالا یک ذخیره ­ی زمان مناسب برای ماه­ ها و روزهای آتی این یک سال شماست.

اما این دلیل نمی­شود که در انتخاب منبع کنکور دچار وسواس شوید... یا هزاران کتاب جورواجور و رنگارنگ را دور خودتان جمع کنید... همان­طور که بی­ منبعی شما را از راه درست بهترین ­ها شدن دور می­کند... داشتن منابع زیاد و رنگارنگ هم می­تواند کم­ کم باعث دلزدگی و سردردگمی شما شود تجربه نشان داده است که مطالعه و تسلط خوب روی یک منبع درست انتخاب شده تأثیر بیشتری از مطالعه ضعیف و تسلط ناکافی بر روی چندین منبع داشته است. پس از همین حالا سنگ­هاتون را با خودتان وا بکنید ما هم اینجا به شما کمک می­کنیم از تجربه­ های خودتان و افراد برتر راجب منابع مختلف می­گیم اما یادتان باشد که انتخاب آخر و خواندن این منابع بر عهده شماست، پس سعی کنید منابعی که معرفی می­شود را از یک جایی گیر بیاورید یا قرض بگیرید یک فصل یا مبحث را از روی آن بخوانید ببینید چقد با اون منبع احساس راحتی می­کنید تا چه حد حرف اون کتاب را می­فهمید و یادگیری شما را بالا می­برد و بر اساس احساس و میزان یادگیری خودتان از اون منبع تصمیم نهایی را بگیرید.

و نکته­ ی آخر بخصوص برای افراد پشت کنکوری در هنگام تهیه منبع به سال چاپ و انتشار کتاب دقت کنید و سعی کنید از منابع که جدید و به­ روز رسانی شده­ اند استفاده کنید... نکنه یک مدت را سر یک کتاب صرف کنید و بعد متوجه بشوید با نحوه­ ی طراحی سوالات کنکور در سال­های اخیر خیلی فاصله دارد.