سهمیه ها در کنکور سراسری

در کنکور سراسری داوطلبان بر اساس سهمیه خود به چند دسته ی سهمیه مناطق ، سهمیه رزمندگان ، سهمیه ایثارگران ، سهمیه خانواده شهدا و سهمیه بهیاران تقسیم بندی می گردند.

مشاوره سهمیه ها در کنکور سراسری

سهمیه یک از بند های مهم در هنگام ثبت نام کنکور سراسری می باشد. ازجمله مشهور ترین سهمیه های کنکور که به گوش بچه های دبیرستانی میخورد سهمیه جانبازان و ایثارگران است اما سهمیه های دیگری هم وجود دارد که داوطلبان اغلب دوران پیش دانشگاهی و یا شاید هنگام ثبت نام برای کنکور راجع ان مطلع شوند که از جمله ی انها میتوان به سهمیه مناطق و بهیاران و سهمیه خانواده شهدا اشاره نمود.

بطور کلی سهمیه های کنکور را میتوان به چند دسته تقسیم کرد:

سهمیه ها در کنکور سراسری

سهمیه مناطق در کنکور سراسری

رایج ترین سهمیه ،سهمیه مناطق است که شامل سه گروه منطقه ی 1/2/3 میشود.

داوطلبان مناطق مختلف در هر جای ایران با توجه به محل زندگی خود در یکی از این مناطق دسته بندی میشوند.

تقسیم مناطق با توجه به چه مواردی انجام میشود و چه دلیلی برای این کار وجود دارد ایا غیر از این است که داوطلبان کل کشور باهم رقابت میکنند؟

شهر های پیشرفته در سهمیه مناطق جز منقطه یک نیمه پیشرفته جز منقطه 2 و مناطق محروم تر جزو منطقه 3هستند

از کجابدانیم جزو کدام منطقه  هستیم؟

با پرسش از مشاوریا معلم و یا برای مطمئن شدن در بخش نظرات سایت همکلاسی سهمیه منطقه ی خود را میتوانید جویا شوید.

نحوه ی دسته بندی شما در سهمیه فقط به منطقه سکونت فعلی شما ربط ندارد.

تصور کنید دانش اموزی تمام سال های تحصیل خود را در شهر تهران گذرانده و سال اخر یعنی دوره ی پیش دانشگاهی را در شهری از مناطق 2یا سه گذرانده ایا با دانش اموزی که تمام تحصیلات خود رارد منطقه 3گذرانده یکسان است؟

خیر دانش اموزان دبیرستانی که در یکی از رشته های انسانی ریاضی یا تجربی  تحصیل کرده اند باید سال دوم سوم و پیش دانشگاهی خود را در منطقه مورد نظر برای استفاده از سهمیه کنکور گذرانده بشند و دانش اموزان هنرستانی (فنی حرفه ای و کاردانش)باید سال اول دوم و سوم پایانی خود را در منطقه مورد نظر برای استفاده از سهمیه گذرانده باشند.

میتوان گفت تقریباهمه ی داوطلبان ازاین سهمیه استفاده میکنند اما تعداد محدودی هم نه.

مثلا داوطلبی که تحصیلات دبیرستان خود را در ایران نگذرانده باشد .

جهت استنادکامل به سهمیه مناطق در کنکور سراسری میتوانید بند سهمیه مناطق در دفترچه کنکور سراسری 96 که به شرح زیر است را مطالعه نمایید.

 سهمیه ها در کنکور سراسری

سهمیه ی رزمندگان در کنکور سراسری 

خانواده ی رزمندگانی که حداقل 6ماه فعالیت داوطلبانه بطور متوالی یا متناوب و یا سربازان وظیفه در جهبه را داشته  باشند مشمول  این سهمیه خواهند بود. این مورد شامل همسر و فرزندان رزمندگان میشود.

داوطلبان شامل این سهمیه برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر باید حداقل 75% از اخرین نمره یقبول یدر مورد ذکر شده راکسب کرده باشند تا مجاز به ورود در رشته و دانشگاه دلخواه را باشند.

تصدیق این مورد توسط جهاد کشاورزی یاسازمان بسیج مستضعفین انجام میشود که در صورت تایید شدن در زمان تکمیل فرم ثبت نام باید کد 12 رقمی  را دریافت کنند.

سهمیه رزمندگان و تبصره های در در دفترچه کنکور 96 به شرح زیر است.

سهمیه ها در کنکور سراسری

سهمیه ی ایثارگران در کنکور سراسری

جانبازان محترم با هر درصدی برای شرکت در کنکور مجاز به استفاده از این ایتم هستنداما تا کنکور های قبل از سال96 خانواده های ایثارگرانی که در صد جانبازی  ان ها زیر25%بود شامل این سهمیه نمیشدند ولی امسال بند جدیدی  برای خانواده های جانبازان زیر25%اضافه شد.

25%از سهمیه کل کنکور سراسری مربوط به دسته ی بالا است امسال با اضافه کردن بند جدید سهمیه 5% به این لیست اضافه شد

خانواده های محترم جانبازان زیر25% و ارتش در صورت داشتن 6ماه سابقه ی فعالیت متوالی و 9ماه سابقه ی متناوب باشد میتواند ازین سهمیه استفاده کند.

افرادی که دارای بیش از12 ماه  سابقه خدمت در نیروهای مسلح سپاه ارتش و نیروی انتظامی در دوران دفاع مقدس بوده اند چه بصورت پیمانی یا رسمی شامل این سهمیه میشوند.

برای مثال اگر سه نفردارای رتبه های یکسانی در کنکور سراسری باشند  شانس قبولی افراد دارای سهمیه بالای 25%جانبازی سپس زیر25%بیشتر ازفردی است که شامل این دوسهمیه نیست.

نکته ی دوم این است که حتی اگرصندلی های دانشگاه و رشته ی مورد نظر خالی بماند  داوطلبین شامل هردو دسته ی این سهمیه باید حداقل70%نمره ی اخرین قبولی رشته ی دانشگاه مورد نظر خود را کسب کنند دراین صورت امکان قبولی در مورد ذکر شده وجود ندارد.

توجه کنید همسر و فرزندان ایثارگران نیازی به مراجعه به سایت ایثار راندارند و کافیست  بند مربوط در تقاضا نامه ی ثبت نامی را پر کنند تا توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تایید شود.

 سهمیه ها در کنکور سراسری

سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری

این سهمیه درست مثل سهمیه مناطق عمل میکند  و فقط در انتخاب رشته های  بومی اثردارد و شامل  خانواده ی شهدا (خواهر برادر و پدر و مادر و همسر و فرزندان) میشود.

سهمیه ها در کنکور سراسری

سهمیه بهیاران در کنکور سراسری

این سهمیه شامل کسانی میشود که دیپلم نظام قدیم  یا نظام جدید در مدارس کار و دانش را دارند.

سهمیه ی این افراد فقط برای ورود به رشته ی پرستاری با اخذ تاییدیه از سازمان مربوطه امکان پذیراست.

نکات قابل توجه برای استفاده از این سهمیه  قابل بررسی است

1-داشتن حداقل 3سال سابقه کاردر مراکز دولتی یاخصوصی بعنوان بهیار

2-داشتن مدرک پیش دانشگاهی برای افرادی که  در نظام قدیم تحصیل کرده اند .و داشتن دیپلم نظام جدید از مراکز کار و دانش  و یا داشتن مدرک اشتغال به تحصیل  دوره ی پیش دانشگاهی به شرط جدا بودن از محیط اموزشی و تحصیل

 5% از ظرفیت تمام دانشگاه هایی که رشته پرستاری رادارند مربوط به این دسته ازافراد است. و تاکنون خبر جدیدی راجب تغییر ظرفیت در این مورد اعلام نشده است.

 سهمیه ها در کنکور سراسری

H
H

کسی که دقیقا۲۵ درصد جانبازی داره جزوه کدوم دستس

پ
پریسا

سلام من پدرم دقیقا ۲۵درصد جانبازی دارن حالا من جزوه کدوم دسته هستم زیر۲۵ یا بالای۲۵ درصد ممنون میشم جواب بدین

e
ehsan

بهترین مدرسه هارو دارن وبهترین رشته ها هم نصیب اینا میشه واقعا متاسفم من که راضی نیستم...

F
FTm

شهرستان جیرفت استان کرمان برای کنکور چه منطقه ای محسوب میشه؟

ر
رضوان

امان از این سهمیه , امان از این بی عدالتی , بچه تنبلا باسهمیه درصدی دکتر میشن و.ما زرنگا بدون سهمیه هیچ...... خدایی من که هرگز نمیبخشم ای بی عدالتی بزرگ رو

ز
زهرا

سلام شهرجدیدگلبهاردر استان خراسان رضوی برای کنکور منطقه جندمحسوب میشود

ر
رضا

سلام...خوزستان...شهر های اهواز و ابادان منطقه چند هستن

م
میلاد

سلام آیا میتوان در کنکور همزمان هم از سهمیه منطقه۳ و فرزندایثارگر (۰/۵) استفاده کرد؟ ممنون میشم اگه پاسخ بدهید.

M
Moslem

سلام من سال دوم در منطقه دو بودم سوم وچهارم در منطقه سه میخواستم بدونم سهمیه من کدوم منطقه شامل میشه