روش مطالعه زبان و ادبیات فارسی برای کنکور

درس زبان و ادبیات فارسی یکی از مهم ترین سوالات دفترچه ی عمومی کنکور سراسری است . روش صحیح مطالعه این درس برای کنکور که توسط دانشجویان پزشکی همکلاسی آماده شده است در این پست قرار میگیرد.

روش مطالعه زبان و ادبیات فارسی برای کنکور

زبان و ادبیات فارسی اولین درسی که با بازکردن دفترچه کنکور داوطلب با آن روبرو می شود پس تسلط کافی و زدن درصد بالایی از این درس می تواند روحیه داوطلب را ثبت کند و در درصد بالا زدن بقیه دروس تاثیر بگذارد. اما می رویم سراغ نحوه ی مطالعه ی ادبیات فارسی کنکور: در مورد نحوه ی مطالعه زبان و ادبیات فارسی کنکور را باید گفت که با وجود طراحی سخت تر سوالات ادبیات فارسی نسبت به سالهای قبل اما جای خرسندی است که تغییر سبک خاصی در این درس نداشته ایم و قالب و شکل طراحی سوالات ادبیات فارسی تغییر آنچنانی نکرده است.

روش مطالعه زبان و ادبیات فارسی برای کنکور

سوالات زبان و ادبیات فارسی در کنکور

خب ابتدا بگیم که در طراحی سوالات ادبیات فارسی نظم خاصی وجود دارد که شامل قسمت های زیر می شود:

  • تاریخ ادبیات
  • املا
  • لغت
  • زبان فارسی
  • آرایه ادبی
  • قرابت معنایی

تاریخ ادبیات و املاء لغت درکنکور سراسری

مبحث حفظی درس ادبیات که داوطلب چاره ای جز حفظ کردن این مبحث ندارد و مهم ترین نکته در مطالعه این بخش از ادبیات مرور زیاد و مرور زیاد است، دانش آموز باید در این بخش در ابتدای مطالعه ی آن تکلیف کار را مشخص کند قسمت دشوار و فراموش شدنی را مشخص کند و آن را علامت دار کند و از همین ابتدای کار آن ها را جز مرورهای مداوم خود قرار دهد، در خواندن این بخش می توان از فلش کارت نیز استفاده کرد. فلش کارت های خود را از همین ابتدای شروع مطالعه خود آماده کنید هر چند کتاب های بسیاری در این زمینه وجود دارد ولی از نظر ما هر دانش آموز بهتر است که در این بخش فلش کارت مخصوص خودش را تنظیم کند همراه با علامت گذاری های مورد نیاز به عنوان مثال اون قسمت های دشوار و فرار را با رنگ مخصوص خود مشخص کند و از همین ابتدای کار مرور زیاد این قسمت فراموشتون نشه، فلش کارت های تاریخ ادبیات و لغت و املا از جمله فلش کارت هایی ست که یک داوطلب باید همیشه در جیب خودش داشته باشد و در زمان های مرده مثل رفت و آمد ها و.. آنها را مرور کند تا ملکه ی ذهنش شود. در مورد تاریخ ادبیات می توان از شیوه ی داستان پردازی ذهنی و تخیلی استفاده کرد و برای هر نویسنده با توجه به نام کتاب هایش و مرتبط با آن ها یک داستان ذهنی در ذهن خود طراحی کنید و همیشه این داستان را بخاطر داشته باشید.

زبان فارسی در کنکور سراسری

زدن تست های این بخش نیاز به آمادگی دارد و باید قسمت های زیادی زده باشید تا به حد سرعت و دقت بالایی رسیده باشید اگر غیر از این است لطفا به امید درست بودن و شانس خودت این قسمت ها را نزنید چون اگر یک مورد از شمارش واژه ها و تکواژ ها را جا بیندازید یا اشتباه کنید یک تست غلط نصیب شما می شود.

آرایه های ادبی در کنکور

نیاز به مطالعه منابع حجیم برای این قسمت نیست دیده شده بعضی دانش آموزان برای تسلط پیدا کردن روی این قسمت منابع عجیبی رو مطالعه می کنند در صورتی که از نظر مساوران در مورد آموزش آرایه ها و نکات مربوط به آن گاهی مطالعه سطر کفایت می کند اما در عوض باید کتاب های تست آرایه ادبی را حتما مد نظر قرارداد و در مورد این قسمت حتما تست های فراوان کار کردسعی کنید با کار کردن تست های فراوان سرعت عمل و تشخیص این آرایه ها را در تست بالا ببرید پس بهترین کار زدن تست فراوان است

قرابت معنایی در کنکور

 نیاز به قدرت تحلیل دارد و شاید اگر در اختیار فردی به جز داوطلب کنکور قرار بگیرد با ارزیابی و قدرت تحلیل بتواند پاسخ بدهد درست است اشعاری که در این زمینه در کنکور استفاده می شود خارج از کتاب است اما تجربه ثابت کرده است که محدود به یک سری موضوعات خاص می باشد. پس راه حل این است که در زمینه هم تست های زیادی کار کنید و تمرین کنید همان طور که قبلا هم گفتیم در این رابطه کتاب هامون سطی بسیار کمک کننده است و به نوعی قلق کار را به دستتان می دهد رمز موفقیت در قرابت معنایی تمرین بسیار است درست خواندن کلمات داخل بیت بسیار مهم است در فهمیدن مفهوم یک بیت به مفاهیم استعاری و کنایه ای واژه ها توجه داشته باشید. حتما به صورت سوال توجه کنید در زیر آن خط بکشید که از نظر داشتن قرابت معنا یا داشتن تقابل معنا از شما سوال شده است.

در زمینه ی شروع ادبیات کتاب گاج سبز (سیر تا پیاز امروز) می تواند کمک کننده باشد بخصوص برای کسانی که در طول سال تحصیلی خیلی خوب روی کتاب کار نکرده اند یا معلم خوبی نداشته اند البته در حال حاضر دیده شده که تست های کنکور در درس ادبیات مفهومی شده و از ابیات خارج از کتاب استفاده می شود اما فایده این کار این است که شما در این زمینه زبر دست و ورزیده می شوید و در زدن تست های سطح بالاتر تاثیر مثبت دارد پس این توصیه ای بود برای کسانی که در زمینه ادبیات سطح ضعیفی دارند.

نکته ای قابل ذکر در مورد لغات:

خواندن لغات آخر کتاب کافی است اما دقت کنید برای هر لغت تمامی معنای آن را حفظ باشید از همین ابتدای کار برای لغاتی که شباهت دارند و به نوعی در ذهن شما ممکن است قاطی شود دسته بندی در نظر بگیرید و جایی یادداشت شون کنید و مرور کنید.

نکته ی قابل تذکر املا:

یک توصیه مهم در رابطه با به خاطر سپردن املای کلمات توجه به معنای آن کلمه است که می تواند کمک دهنده باشد پس سعی کنید املای هیچ کلمه ای را بدون داشتن املای آن حفظ نکنید و این که در بخاطر سپردن املای یک کلمه نوشتن آن لغت را فراموش نکنید چندیدن بار از روی آن بنویسید تا ملکه ذهن شما شود.

نکته قابل تذکر آرایه ادبی:

سعی کنید این قسمت را حفظ کنید، حفظ کردن این قسمت اشتباه محض است در یک دفترچه برای هر آرایه ادبی در حد چند سطر توضیح را داشته باشید که هر وقت خواستین به آن مراجعه کرده و یادآوری شود سپس بر اساس آن شروع به بررسی آرایه ها در ابیات ابتدا کتاب و سپس خارج از کتاب بکنید.

سعی کنید در مطالعه تاریخ ادبیات اولا از نام نویسندگان و کتاب هایی که در درآمد ها آمده است غافل نشوید و علاوه بر آن بعضی تعاریف و جملات درآمد ها مهم هستند آنها را هم مد نظر قرار دهید.

در آخر توصیه های داشتن یادداشت های شخصی دانش آموزی برای درس ادبیات به نحوه زیر:

1-حتما برای بخش تاریخ ادبیات و لغات ادبیات فلش کارت درست کنید سعی کنید این کار را از ابتدای مطالعه خود شروع کنید تا بعد از گذشتن چند ماه به طور کامل و جامع تمام لغات و تاریخ ادبیات را به صورت فلش کارت آماده کرده باشید، فلش کارت هایی که تدارک می بینید سعی کنید دو طرفه باشد در یک سمت لغات در سمت دیگر معنای آن، در یک سمت نام شخص در سمت دیگر آثار و اطلاعات مربوط به آن را یادداشت کنید.و ابتدای از سمت بدون پاسخ فلش کارت حتما می توانید با نوشتن سوال از خودتان مطلب را سوال کنیدمثلا:

  آثار فلان شخص چیست؟ (5 عدد)

سال تولد این شخص چه سال یا قرنی است؟

و..

و بعد برای اطمینان از جواب به آن سمت فلش کارت نگاه کنید در ابتدای هر بار مطالعه ادبیات فلش کارت ها را سر و رو کنید به شما قول می دهم با این روش تا کنکور کاملا به این قسمت مسلط شده اید.

2-کلماتی که به هر دلیل در ذهن شما ثبت نمی شود و همیشه فراموشتان می کنید یا از لحاظ یک مسئله شبیه کلمه ی دیگری هستند و به قول معروف هی با هم قاطی می شوند از همین ابتدای کار در یک دفترچه جمع آوری کنید و کنار هم بگذارید،اجازه دهید من شما آنها را در کنار هم ببیند و تفاوت ها را حس کند و در خاطر شما ذخیره شود و از طرف دیگر برای روزهای پایانی کنکور یک منبع خوب خلاصه ای مهم برای مرور کردن است.

3-برای هر آرایه توصیفی مختصر در حد چند سطر که با خواندن آن، اون آرایه دستتان می آید در دفترچه خود داشته باشید که اگر همراه با یک مثال ساده و جامع باشد بهتر است تا در هر زمان نیاز پیدا کردید وقت شما برای مطالعه ی منابع حجیم و پیدا کردن آن آرایه تلف نشود.

4-نکات کلیدی زبان فارسی را هم در دفترچه خود بیاورید، نکته ای که پر تکرار است یا دائما ممکن است فراموش شود و با علامتی به خودتان متذکر شوید که این نکته را از قلم نیندازید.