راهنمای قدم به قدم دریافت کد منطقه برای سوابق تحصیلی 98 بدون دردسر

با دو مثال تصویری ساده کد منطقه تحصیلی خود را در دو دقیقه بیابید. کد منطقه برای دریافت کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی ضروری است و کد سوابق تحصیلی برای ثبت نام در کنکور سراسری 98.

راهنمای قدم به قدم دریافت کد منطقه برای سوابق تحصیلی 98 


در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که کد منطقه تحصیلی در ثبت نام کنکور سراسری 98 به چه معناست و چگونه می ­توان آن را دریافت کرد. همان طور که می­ دانید برای ثبت نام در کنکور سراسری 98 باید کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی خود را در فرم ثبت نام اینترنتی وارد کنید.

 هنگامی که برای دریافت کد سوابق تحصیلی خود به سامانه جمع آوری سوابق به نشانی dipcode.medu.ir مراجعه می کنید، مشاهده می کنید که برای دریافت کد سوابق تحصیلی، علاوه بر داشتن کد دانش آموزی، نیاز به داشتن کد منطقه نیز دارید. همچنین در فرم ثبت نام اینترنتی کنکور سراسری 98 نیز به کد منطقه تحصیلی خود نیاز خواهید داشت. اما منظور از کد منطقه تحصیلی چیست و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟

کد منطقه تحصیلی چیست؟ 

 کد منطقه­ ی تحصیلی مربوط به منطقه ای است که در آن مدرک دیپلم و یا مدرک پیش دانشگاهی خود را اخذ کرده اید. برای دریافت سوابق تحصیلی دیپلم باید کد منطقه ای که دیپلم خود را از آنجا اخذ کرده اید و یا به عبارت ساده ­تر کد منطقه ای که دبیرستان  محل تحصیلتان در آن منطقه بوده را وارد کنید و برای دریافت کد منطقه ­ای پیش دانشگاهی باید کد منطقه ای که در آن پیش دانشگاهی خود را گذرانده اید، وارد کنید. بنابراین اگر دبیرستان خود را در ناحیه ای و پیش دانشگاهی خود را در ناحیه ­ای دیگر گذرانده اید، ممکن است این دو کد با هم متفاوت باشند. توجه داشته باشید کد منطقه تحصیلی لزوما به منطقه ای که در آن سکونت دارید مربوط نمی شود. اما چگونه می توان به کد منطقه تحصیلی دسترسی پیدا کرد؟ 


چگونگی دریافت کد منطقه تحصیلی


برای دسترسی به کد منطقه می توانید به کارنامه دبیرستان و پیش دانشگاهی خود مراجعه کنید، درکارنامه در قسمت مشخصات خود می توانید کد منطقه را بیابید. به نمونه کارنامه زیر دقت کنید : 


اما از انجا که ممکن است به صورت سالانه تغییراتی در کد تحصیلی برخی از مناطق ایجاد شده باشد، بهتر است از طریق صفحه ایجاد شده در پایگاه سنجش که به همین منظور ایجاد شده است، کد منطقه تحصیلی خود را بیابید. به صفحه دریافت کد منطقه بروید و در کادر جست و جو نام شهری که دوره متوسطه و پیش دانشگاهی خود را در آنجا گذرانده اید، وارد کنید. لازم به ذکر است که کد مناطق تحصیلی مربوط به آموزش پرورش است و شما می توانید این کد را از آموزش پرورش ناحیه خود نیز دریافت کنید. دوباره تاکید می­شود که کد منطقه مربوط به ناحیه محل سکونت شما نمی ­شود بلکه مربوط به ناحیه ای است که دبیرستان و یا پیش دانشگاهی خود را در آنجا گذرانده ­اید. 

به مثال زیر دقت کنید: 

فرض می­ کنیم شما دوران دبیرستان خود را در شهر رشت گذرانده اید. وقتی رشت را در کادر جست و جو در نرم افزار سایت سنجش وارد می­ کنید، نتایج زیر به شما نمایش داده می ­شود: 




حال برای اطلاع از کد منطقه تحصیلی باید بررسی کنید که دبیرستان محل تحصیل شما در کدام ناحیه­ ی آموزش و پرورش شهر رشت قرار گرفته است. برای فهمیدن این موضوع می توانید به کارنامه دبیرستان و پیش دانشگاهی خود مراجعه کنید. توجه داشته باشید در بعضی کارنامه ها مانند نمونه اول کد منطقه به طور کامل درج شده اما در برخی کارنامه ها ممکن است کد منطقه درج نشده باشد، مانند نمونه زیر: 




در این مثال دانش آموز مدرک تحصیلی خود را از مدرسه ای واقع در ناحیه دوم آموزش و پرورش رشت دریافت کرده و بنابراین مطابق نرم افزار سنجش کد منطقه تحصیلی او 3702 خواهد بود. در صورتی که به کارنامه خود دسترسی ندارید، می توانید با تماس یا مراجعه به مدرسه محل تحصیل خود از کد منطقه اطمینان حاصل کنید.

 در برخی شهرها و شهرستان­های کوچکتر ممکن است تنها یک ناحیه تحصیلی داشته باشیم. برای مثال اگر شما دوران دبیرستان خود را در شهر ساوه گذرانده باشید . وقتی نام ساوه را در کادر جست و جو در نرم افزار سنجش وارد می­ کنید با نتیجه زیر روبه رو می­ شوید: 




در این صورت با اطمینان کامل کد منطقه خود را برای دریافت سوابق تحصیلی وارد کنید. در اینجا دیگر نیازی به یافتن کارنامه تحصیلی نیست.


در پایان امیدواریم با استفاده از این مطلب کد منطقه تحصیلی خود را به راحتی بیابید. در صورتی که همچنان برای یافتن کد منطقه تحصیلی خود و در نتیجه برای دریافت کد سوابق تحصیلی با مشکل مواجه هستید برای ما کامنت بگذارید مشاوران همکلاسی در اسرع وقت به پرسش های شما پاسخ خواهند داد.