برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری ویژه همه رشته ها

در این بخش از مقاله های مشاوره ای در مورد نحوه صحیح برنامه ریزی برای کنکور سراسری توضیح داده می شود

مشاوره برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری

هر یک از داوطلبان کنکور سراسری در رشته های ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و یا زبان برای موفقیت در کنکور سراسری باید برنامه کامل و جامعی با توجه به زمان در اختیار داشته باشند . در پست برنامه ریزی کنکور سراسری توضیحات کامل در مورد نحوه برنامه ریزی ارائه خواهیم نمود . برنامه ریزی درسی کنکور همانند یک نقشه ، راه رسیدن به موفقیت که قبولی در کنکور سراسری است را به داوطلبان نشان می دهد و با تعادل در خواندن درس ها و مطالعه به موقع در هر کدام از دروس عمومی و اختصاصی و تست زنی این درس ها باعث موفقیت داوطلبان می شود . برنامه ریزی یعنی چه ؟ انواع برنامه ریزی درسی کدام است ؟ چند روش برای تنظیم برنامه وجود دارد ؟ بهترین روش کدام است ؟ این ها پرسش هایی است که در این بخش به آنها پاسخ خواهیم داد . در ادامه در مورد انواع برنامه ریزی از نظر طول مدت و همچنین روش های تنظیم برنامه توضیح خواهیم داد .

برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری ویژه همه رشته ها

انواع برنامه ریزی درسی از نظر طول مدت

برنامه بلند مدت درسی : یعنی مشخص نمودن کل فعالیت هایی که بایستی درطول یک سال تحصیلی انجام شود . هدف نهایی این برنامه موفقیت در امتحانات پایان سال و کنکور سراسری است .

برنامه میان مدت درسی : یعنی تقسیم بندی مطالب هر کتاب در طول یک سال تحصیلی ، به گونه ای که هم کتاب تمام شود و هم چند بار مرور شود . اهداف برنامه ریزی میان مدت عبارت است از موفقیت در امتحانات مستمر ، آزمون های آزمایشی و امتحانات نوبت اول

برنامه کوتاه مدت ( هفتگی ) : یعنی تنظیم برنامه ی مطالعاتی برای یک هفته . هدف این برنامه انجام تکالیف هفتگی مانند خواندن درس های تدریس شده توسط دبیران ، حل تمرین ، تست ، آزمون های کتبی ، شفاهی ، عملی و سایر فعالیت های آموزشی است .

صورت کلی برنامه ریزی درسی هفتگی : در این برنامه ابتدا مشخص میشود که در یک هفته چند صفحه از هر کتاب درسی خوانده شود و به دنبال آن در چند هفته از هر کتاب " یک بخش یا فصل " مطالعه می شود و با مطالعه ی همه ی بخش ها یا فصل های هر کتاب ، کل کتاب ها مطالعه می شود . به عبارتی با اجرای برنامه های هفتگی ، به برنامه های میان مدت می رسیم و با اجرای برنامه های میان مدت ، برنامه های بلند مدت محقق میشود .

روش های تنظیم برنامه ریزی درسی

روش اول : تنظیم برنامه بر اساس زمان : در این روش بر اساس میزان ساعت های مطالعه در یک هفته و با توجه به اهمیت درس ها ، سهم هر درس تعیین می شود و زمان مشخصی برای مطالعه ی هر درس در نظر گرفته می شود . به عنوان مثال روز شنبه از ساعت 16 تا 18 دو ساعت برای مطالعه ی درس فیزیک در نظر گرفته میشود .

خلاف امتیازاتی که این روش دارد ، بزرگترین عیب آن این است که امکان دارد با توجه به دشواری مطلب ، حجم مطالب و نیز توانایی یادگیری فرد ، تکالیف مربوط به درس فیزیک در مدت دو ساعت انجام نشود و در عمل به وقت بیشتر از آن چه پیش بینی شده است نیاز باشد . بدیهی است در چنین شرایطی نمیتوان درس را نیمه کاره رها کرد

روش دوم : تنظیم برنامه بر اساس انجام تکالیف درسی : در این روش مبنای برنامه ریزی انجام تکالیف درسی است . به عنوان مثال روز شنبه درس های ریاضی ، زیست و فارسی تدریس شده است . فرد بدون توجه به وقتی که در اختیار دارد می خواهد همه ی این درس ها را مطالعه کند .

مشکل بزرگ این روش آن است که با توجه به توانایی یادگیری داش آموز در درس های مختلف ، ممکن است است وی از عهده ی انجام مطالعه ی درس های داده شده بر نیاید و تکالیفش را در همان روز انجام ندهد و از این رهگذر مشکلاتی به وجود آید .

روش سوم : روش ترکیبی ( تنظیم برنامه بر اساس زمان و انجام تکالیف درسی ) : در این روش که روش مورد نظر ما است از امتیازات دو روش قبل استفاده میشود . بدین صورت که برنامه بر اساس زمان ، تنظیم و بر اساس اولویت تکالیف درسی انجام می شود . یعنی اینکه به منظور تعادل در خواندن درس ها ابتدا ساعت های مطالعه ی هر درس در یک هفته مشخص می شود و در مرحله ی بعد ، روزانه بر اساس اولویت ، تکالیف درسی به اجرا در می آید .

به عنوان مثال ، فردی می خواهد بر اساس برنامه ای که تنظیم کرده است در یک روز 1 ساعت فارسی ، 2 ساعت ریاضی ، 1/5 ساعت شیمی بخواند . این فرد ابتدا اولویت های خود را تعیین میکند و بعد شروع به کار می نماید . مثلا درس ریاضی را در اولویت قرار می دهد و تکالیف مربوط به ان را انجام می دهد ، بعد درس شیمی و در پایان درس فارسی می خواند .

نکات مهم روش ترکیبی برنامه ریزی

1 - ممکن است دانش آموز در انجام تکالیف هر درس زودتر از وقت پیش بینی شده تکالیف خود را انجام دهد که در این صورت می تواند به تمرین بیشتر بپردازد ، خلاصه برداری کند و یا استراحت کند و در غیر این صورت به سراغ درس بعدی برود .

2 - ممکن است که دانش آموز در انجام تکالیف درس ها وقت کم بیاورد . برای مثال ریاضی را به جای 2 ساعت 2/5 ساعت بخواد و شیمی را به جای 1 ساعت ، 1/5 ساعت بخواند در این صورت برای درس اخر یعنی فارسی وقتی نمی ماند . در چنین شرایطی چند راه وجود دارد .

- در صورت امکان به وقت مطالعه ی آن روز اضافه شود .

- مطالعه ی این درس به ساعت جبرانی که در برنامه باید دیده شود موکول گردد

- از وقت اضافه ی درس های دیگر استفاده کند

- از تعطیلات پیش بینی نشده استفاده شود و سایر موارد

در پایان توضیحات مربوط به برنامه ریزی کنکور به هر حال این را بدانید که در بعضی هفته ها تکالیف درسی آنقدر سنگین می شود که دانش آموز نمیتواند همه ی آنها را انجام دهد و مقداری از آنها می ماند . این مساله طبیعی است اما قطعا همه ی هفته ها این طور نیست و جایی برای جبران می ماند .

رمز طلایی موفقیت در اجرای برنامه ریزی درسی کنکور سراسری این است که برنامه بر اساس زمان تنظیم و بر اساس اولویت تکالیف درسی اجرا شود . مطمئن باشید که هر چه از تکالیف شما باقی بماند فرصت برای جبرانش پیدا خواهد شد

S
Sohaila

عالی هستین ممنونم