آیا کنکور سراسری 98 با تعویق برگزار می‌شود؟

بحران سیل منجر به تعویق کنکور ارشد شد و اکنون جمعی از دواطلبین کنکور سراسری نیز در تلاشند تا با کمک نمایندگان مجلس کنکور سراسری 98 را نیز به تعویق اندازند. اما ایا این تلاش ها موفقیت آمیز خواهد بود؟

جنجال‌ها برای تعویق آزمون سراسری 98 از کی و برسر چه آغاز شد؟

کنکور سراسری 98 مطابق با  آنچه از پیش اعلام گردیده بود در روز های پنج شنبه 13 و جمعه 14 تیرماه 1398 برگزار خواهد شد. تاکنون هیچ اطلاعیه ای مبنی بر تعویق در برگزاری کنکور سراسری  بر روی خروجی وب سایت سازمان سنجش کشور قرار نگرفته است گرچه گمانه زنی ها در این خصوص همچنان ادامه دارد.

اما جنجال‌ها از کی و بر سر چه آغاز شد؟

چنان‌چه که می‌دانید امسال سال نهایی تغییر نظام آموزشی بود و با استقرار پایه دوازدهم تحصیلی ساختار جدید آموزشی مبنی بر نظام آموزشی شش-سه-سه که در سالهای 91 و 92 شکل گرفته بود و از استقرار کلاس ششم شروع شده بود امسال به کلاس دوازدهم رسید و تکمیل شد. از طرفی با نهایی شدن تاثیر سوابق تحصیلی در نتایج نهایی کنکور، لازم بود به منظور هرچه بیشتر برابر کردن شرایط آموزشی برای ورود به دانشگاه‌ها، امتحانات در مقطع دوازدهم به صورت نهایی و کشوری برگزار گردد.

اولین نارضایتی‌ها و زمزمه‌ها بر سر تعویق زمان کنکور پس از اعلام شدن برنامه زمان بندی امتحانات نهایی 98  اغاز شد. آن دسته از دواطلبین کنکور که در پایه دوازدهم مشغول به تحصیل هستند، معتقدند پس از امتحانات نهایی برای جمع بندی مطالب خوانده شده برای کنکور زمان بسیار کمی دارند. آخرین امتحان نهایی در پایه دوازدهم در 25 خرداد ماه برگزار می شود و برگزاری کنکور در سیزدهم و چهاردهم تیرماه خواهد بود یعنی تنها بیست روز پس از پایان امتحانات نهایی، کنکور برگزار می‌شود. از دید دانش اموزان کلاس دوازدهم این فاصله، فاصله بسیار کوتاهی است. اما این نارضایتی ها محدود بود و واکنشی ایجاد نکرد تا فروردین 98 که با بحران سیل در کشور صدای آن دسته از دواطلبینی که خواهان تعویق کنکور هستند، بلندتر گردید. 

در اوایل بهار امسال بخش‌های زیادی از کشور با بحران سیل درگیر شد. بارش‌های بی وقفه‌ای که منجر به سیل گردید به از دست رفتن تعدادی از هم میهنانمان انجامید و خسارت‌هایی میلیاردی بر جاگذاشت. بحران ناشی از سیل سازمان سنجش کشور  را نیز با مشکلاتی مواجه کرد چرا که بسیاری از دواطلبان کنکور سراسری ساکن مناطق سیل زده هستند.

کمپین ها برای به تعویق انداختن آزمون های سراسری در اواخر فروردین ماه پس از فروکش کردن بحران سیل آغاز شد. کنکور سراسری ارشد که قرار بود در اردیبهشت ماه برگزار گردد با کمپین داوطلبان ارشد و همراهمی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رایزنی های بسیار با وزارت علوم و سازمان سنجش سرانجام با تعویق هفت هفته ای به خرداد ماه موکول شد. اما در خصوص تعویق کنکور سراسری 98 توافقی حاصل نشد.

 سازمان سنجش آموزش کشور بارها اعلام کرده که کنکور 98 بدون هیچ تعویقی در روزهای سیزدهم و چهاردهم تیرماه برگزار خواهد شد. اما تلاش ها برای به تعویق انداختن کنکور سراسری همچان ادامه دارد. کافی است هشتگ تعویق کنکور سراسری در شبکه های اجتماعی را دنبال کنید تا متوجه انبوه پست های منتشر شده در این خصوص شوید.

پویش " درخواست دانش آموزان برای تعویق کنکور سراسری"  به بیش از بیست هزار امضا رسیده این در حالی است که تنها با جمع آوری شش هزار امضا در کمپینی برای تعویق آزمون ارشد  این آزمون پس از کش و قو­س‌های فراوان به تعویق افتاد.  در بخشی از نامه دانش آموزان برای تعویق کنکور سراسری آمده  است:

" ما امضا کنندگان این نامه بر آن شدیم تا در راستای حمایت از داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۸ که ساکن این مناطق می باشند و همچنین جلوگیری از بی ثمر ماندن تلاش‌ها و رعایت عدالت آموزشی و کاهش آلام این عزیزان که امیدشان به نا‌‌امیدی تبدیل نشود؛ از شما وزیر محترم درخواست کنیم، بزرگواری نموده جهت تعویق تاریخ برگزاری این آزمون همان‌گونه که به داوطلبان کنکور ارشد و همچنین مشمولان وظیفه مساعدت شد، عنایت ویژه‌ای به این مهم مبذول فرمایید و حتی‌الامکان در صورت صلاح‌دید تاریخ برگزاری آزمون را حداقل چند هفته به تعویق بیاندازید."

همچنین  در بخش دیگری از این نامه آمده است:

 " بعضی دانش آموزان مناطق سیل زده که نظام قدیم نیز می باشند، هیچگونه کتاب یا جزوه ای برایشان باقی نمانده است و منابع نظام قدیم هم در بازار موجود نمی باشد که بتوانند خرید کنند..."

سازمان سنجش کشور می گوید به تعویق انداختن کنکور سراسری امکان پذیر نیست. چرا که با تعویق کنکور سراسری پذیرش دانشجو در مهرماه میسر نمی‌شود و این امر خسارات سنگینی برای آموزش عالی کشور در پی دارد. از طرفی زمزمه‌هایی مبنی بر تخصیص سهمیه برای مناطق سیلزده در جریان است. تخصیص سهمیه یا عدم تخصیص آن در هاله ای از ابهام است و سازمان سنجش تاکنون در این خصوص اعلامیه ای منتشر نکرده است. عده زیادی از داوطلبین معتقدند تخصیص سهمیه صرفا منجر به ایجاد نابرابری تازه ای می گردد و تعویق کنکور سراسری راه حل بهتری است.

اختصاص سهمیه برای مناطق سیل زده نیاز به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد و پس از تصویب در شورا به سازمان سنجش ابلاغ می گردد. وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس گفته است:  "پیش از این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره زلزله زده‌ها وجود داشت که بر اساس آن سهمیه‌ای به داوطلبان در مناطق زلزله زده تخصیص داده شد، اگر سهمیه‌ای برای داوطلبان مناطق سیل زده در نظرگرفته شده باشد؛ ابتدا باید توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و پس از اخذ مجوز، اجرایی شود؛ سازمان سنجش تنها مسئولیت اجرای چنین مصوباتی را دارد که تاکنون هیچ مصوبه‌ای در این زمینه به ما ابلاغ نشده است."

همچنین سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر گفته است که  در خصوص تعویق کنکور سراسری و یا اختصاص سهمیه برای مناطق سیلزده هیچ صحبتی در کمیسیون صورت نگرفته و بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد.

صحبت ها در این خصوص بسیار است و با این که کمتر از دو ماه به برگزاری آزمون سراسری مانده تلاش ها همچنان ادامه دارد. چندی پیش نیز عده‌ای از نمایندگان مجلس  با ارسال نامه‌ای به رییس جمهور خواهان به تعویق افتادن حداقل دو ماهه‌ی کنکور سراسری شدند. 

اما توصیه تیم همکلاسی به دوستان دواطلب کنکور آن است که تنها تاریخ اعلام شده از طرف سازمان سنجش،  یعنی سیزدهم و چهاردهم تیرماه را ملاک قرار دهند و خود را صرفا برای این تاریخ آماده سازند. در پایان امیدواریم همگی شما عزیزان، کنکور سراسری 98 را با موفقیت پشت سر بگذارید به خصوص آن دسته از عزیزانی که با بحران سیل مواجه بوده اند.