20 سوالی که راجع به دریافت کد سوابق تحصیلی در سال 98 نمی دانید.

در این پست سوالات متداول کنکوری ها را در خصوص دریافت کد سوابق تحصیلی 98 پاسخ خواهیم داد. دریافت کد سوابق تحصیلی برای ثبت نام کنکور سراسری 98 الزامی است.

چیزی به ثبت نام کنکور سراسری 98 باقی نمانده است. طبق اخرین اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور ثبت نام کنکور سراسری 98 از 24 بهمن ماه امسال اغاز می گردد و تا دوم اسفند ماه ادامه خواهد داشت. کد سوابق تحصیلی از جمله مدارکی است که داوطلبان برای ثبت نام در کنکور بدان نیاز خواهند داشت. داوطلبان کنکور 98 که دیپلم خود را در یکی از رشته های نظری و از سال 84 به بعد دریافت کرده اند و آن دسته از داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را بعد از سال 91 دریافت کرده اند می توانند با مراجعه به سامانه جمع آوری سوابق تحصیلی، کد سوابق خود را دریافت نمایند. در خصوص نحوه دریافت کد سوابق تحصیلی در مطلبی با عنوان راهنمای دریافت کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی توضیحات کامل داده شده است. 

در این مقاله سوالات متداول شما عزیزان را در خصوص دریافت کد سوابق تحصیلی بررسی می کنیم. 


1. پایه دوازدهم هستم و هنگامی که وارد سایت برای مشاهده سوابق می شوم قادر به مشاهده نمرات کتبی نیستم و یا کد به من نمایش داده نمی شود؟ 


گرچه هنوز امتحانات خرداد ماه 98 برگزار نشده است و دانش آموزان پایه دوازدهم فاقد سوابق تحصیلی هستند اما طبق اطلاعیه سازمان سنجش مورخ 98/11/24 دانش آموزان پایه دوزادهم نیز باید همانند سایر داوطلبان با مراجعه به سایت dipcode.medu.ir کد سوابق تحصیلی خود را دریافت کرده و در هنگام ثبت نام در کنکور سراسری 98 در فرم اینترنتی مربوط وارد کنند. در سال های گذشته دانش آموزان پایه دوازدهم در زمان ثبت نام اولیه کنکور سراسری  تنها قادر به مشاهده و تایید اطلاعات هویتی خود بودند و  در زمان ویرایش مشخصات ثبت نامی ( که در بازه ی زمانی مشخص قبل از برگزاری کنکور سراسری توسط سازمان سنجش اعلام می شود) کد سوابق تحصیلی خود را دریافت می کردند. اما برای ثبت نام در کنکور سراسری 98 این روند تغییر کرده است و دانش آموزان پایه دوازدهم نیز باید در همان زمان ثبت نام اولیه کد سوابق تحصیلی خود را دریافت کنند. 



 2. به منظور ترمیم معدل قصد شرکت در امتحانات نهایی خرداد ماه را دارم. اکنون نمرات خود را برای دریافت کد سوابق تحصیلی تایید کنم یا خیر ؟ 


داوطلبانی که برای ترمیم معدل قصد دارند در امتحانات خرداد ماه 98 شرکت کنند، در این مرحله باید کد سوابق تحصیلی خود را دریافت کنند . نمرات جدید این داوطلبان توسط آموزش پرورش در زمان مقرر به سازمان سنجش ارسال خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص دریافت کد سوابق تحصیلی برای متقاضیان ترمیم معدل می­توانید اینجا را بخوانید. 


3. پشت کنکوری هستم و در کنکور سراسری سال 97 کد سوابق تحصیلی دریافت کردم آیا برای ثبت نام در کنکور سراسری سال 98 هم باید مجددا کد را دریافت کنم؟ 


اگر در طرح ترمیم معدل شرکت نکرده اید کد سوابق تحصیلی شما تغییر نکرده است اما توصیه ما بر این است که مجددا کد را دریافت کنید. 


4. در سال 88 مدرک پیش دانشگاهی خود را دریافت کردم آیا نیازی به دریافت کد سوابق تحصیلی برای ثبت نام کنکور سراسری 98 ندارم؟ 


در خصوص فارغ التحصیلان دوره متوسطه، افرادی که یکی از شرایط زیر را دارا باشند مشمول طرح تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسري و دانشگاه آزاد اسلامي نبوده و اطلاعات آنان در سایت دیپ کد موجود نیست: الف- فارغ التحصیلان قبل از سال 84، ب- فارغ التحصیلان شاخه فنی حرفه ای و کاردانش و فارغ التحصيلان رشته هاي غيرنظري (دانشسراهاي تربيت معلم )، ج- فارغ التحصیلان نظام ترمی واحدی نظام قدیم آموزش متوسطه، د- ديپلمه هاي تطبيقي مدارس غير ايراني خارج از كشور و همچنین فارغ التحصیلان پیش دانشگاهی قبل از سال 1391 نیز مشمول طرح تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسري و دانشگاه آزاد اسلامي نبوده و اطلاعات آنان در این سایت موجود نیست.

 لذا بنا به این اطلاعیه که در سامانه تایید و دریافت سوابق تحصیلی ذکر شده است; شما قادر به دریافت کد سوابق تحصیلی دیپلم خود هستید و با مراجعه به سامانه می­ توانید کد سابقه تحصیلی دیپلم را دریافت نمایید. اما از آنجا که قبل از سال 91 مدرک پیش دانشگاهی خود را اخذ کرده اید ، قادر به دریافت کد سابقه تحصیلی پیش دانشگاهی نیستید. برای اطلاعات بیشتر راهنمای دریافت کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی را بخوانید.


 

5. در زمان مقرر موفق به دریافت کد سوابق تحصیلی نشدم آیا سوابق تحصیلی برای من لحاظ نخواهد شد؟ 


در این مورد به اطلاعیه های سازمان سنجش توجه داشته باشید. در زمان ثبت نام کنکور، همچنین در مهلت زمانی که برای ویرایش اطلاعات ثبت نامی کنکور اعلام می­ گردد  نیز می­ توانید برای دریافت کد سوابق تحصیلی خود مجددا اقدام کنید. لازم به ذکر است بدون داشتن کد سوابق تحصیلی قادر به ثبت نام در کنکور سراسری 98 نخواهید بود. بهتر است بدانید که اگر دواطلب نظام جدید هستید تاثیر سوابق تحصیلی به میزان سی درصد و به صورت مثبت خواهد بود و اگر داوطلب نظام قدیم هستید;  25 درصد تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم  و 5 درصد تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی می باشد برای اطلاعات بیشتر در خصوص تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 98 اینجا را بخوانید. 


6. دواطلب آزاد هستم که مدت ها از دوران تحصیلم می­ گذرد و اکنون کد دانش آموزی خود را ندارم، چگونه می­توانم کد دانش آموزی خود را دریافت کنم؟ 


اگر کارنامه دوارن تحصیل خود را داشته باشید کد دانش آموزی خود را می­توانید از روی کارنامه تحصیلی بیابید. دقت کنید که ممکن است کد دانش آموزی متوسطه با کد دانش آموزی پیش دانشگاهی متفاوت باشد. اگر موفق به یافتن کارنامه های خود نشدید در این صورت به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه کنید. مسئولان مدرسه می­ توانند به شما کمک کنند و اگر مدرسه محل تحصیلتان نیز بنا به دلایلی در دسترس نبود، می­ توانید به آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه کنید. 


7.اطلاعات شناسنامه ای من مثل محل تولدم به اشتباه در سامانه dipcode.medu.ir ثبت شده است. 


 در سایتdipcode.medu.ir مغایرت را اعلام کنید و به مدرسه محل تحصیل خود این موارد را اطلاع دهید.


 8. تاریخ تولدم در سامانه dipcode.ir به اشتباه وارد شده بود. پس از آنکه  مغایرت را اعلام کردم متوجه شدم تعدادی از نمراتم نیز به اشتباه وارد شده.


در سامانه جمع آوری سوابق در بخش نکات مهم این موضوع مطرح شده است که "هر داوطلب فقط یک بار می تواند برای اطلاعات خود اعلام مغایرت نموده و شماره پیگیری دریافت کند بنابراین در ثبت اطلاعات مغایرتی دقت نمایید." بنابراین برای بار دوم اعلام مغایرت نکنید. این موضوع را از طریق مدرسه محل تحصیل خود و یا آموزش و پرورش منطقه پیگیری کنید.


9. قصد شرکت در کنکور سراسری 98 با مدرک کاردانی خود را دارم. آیا مشمول دریافت کد سوابق تحصیلی می باشم؟ 


اگر مدرک دیپلم خود را در یکی از رشته های نظری و بعد از خرداد ماه سال 84 گرفته باشید می­توانید کد سوابق تحصیلی دیپلم خود را از سامانه جمع آوری سوابق دریافت کنید اما مشمول دریافت کد سوابق تحصیلی برای مقطع پیش دانشگاهی نیستید.


 10. در حال تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی بزرگسالان هستم. برای دریافت کد سوابق تحصیلی اقدام کردم اما کارنامه به من نمایش داده نمی­ شود.چگونه می­توانم پیگیری کنم؟


 به صفحه پیگیری درخواست در سامانه dipcode.medu.ir مراجعه کنید. توجه داشته باشید که شما می­توانید کد سوابق تحصیلی دیپلم خود را دریافت کنید و دریافت کد سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی شما به بعد از برگزاری امتحانات نوبت دوم پیش دانشگاهی و اعلام نتایج آن یعنی در تیر ماه موکول می­شود. 




11. در سامانه جمع آوری سوابق قادر به مشاهده اطلاعات خود هستم اما پس از تایید اطلاعات کد نمایش داده نمی­ شود. 


داوطلب گرامی اگر شما دانش آموز پایه دوازدهم هستید باید برای ثبت نام کد سوابق تحصیلی خود را دریافت کنید هرچند که هنوز امتحانات نهایی برگزار نشده باشد لذا در مهلت مجدد ثبت نام برای دریافت کد بازهم اقدام کنید. برای اطلاعات بیشتر اینجا را بخوانید.اگر غیر فارغ التحصیل پیش دانشگاهی نظام قدیم هستید که تا 31 شهریور 98 فارغ التحصیل می شوید ، ممکن است قادر به مشاهده کارنامه و دریافت کد نباشید، طبق اخرین اطلاعیه سنجش براي اطلاع از نحوه اقدام باید به اطلاعيه پرينت كارت شركت در آزمون تاريخ 98/04/03 مراجعه کنید. . در غیر این صورت اگر فارغ التحصیل هستید و مشمول دریافت کد سوابق تحصیلی در زمان ثبت نام کنکور سراسری 98 یک بار دیگر برای دریافت کد سوابق تحصیلی خود در مهلت مجددی که برای ثبت نام تعیین می شود اقدام کنید.


 12. اطلاعات خود را تایید کردم اما پس از تایید اطلاعات متوجه شدم که تاریخ تولدم اشتباه است. اکنون چگونه می­ توانم پیگیری کنم؟ 


این موضوع را به مدرسه محل تحصیل خود اطلاع دهید. 


13. سوابق تحصیلی خود را تایید کرده و کد سوابق تحصیلی دیپلم را گرفته ام اما متاسفانه گمشده است. چگونه می ­توانم دوباره کد سوابق تحصیلی را دریافت کنم؟ 


شما می­ توانید در موعد ثبت نام کنکور وارد سامانه جمع آوری سوابق یعنی dipcode.medu.ir شده و کد را مجدد دریافت کنید.


 14. فارغ التحصیل هستم و موفق به دریافت کد سوابق تحصیلی نشدم. آیا قادر به ثبت نام در کنکور سراسری 98 نیستم؟ 


اگر مشمول دریافت کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی باشید در زمان ثبت نام کنکور، و همچنین در بازه ی اعلام شده برای ویرایش مشخصات می­ توانید کد سوابق را دریافت کنید. اطلاعیه های سازمان سنجش در این خصوص را پیگیری کنید.


 15. کد منطقه تحصیلی خود را نمی دانم و در کارنامه تحصیلی هم کد منطقه درج نشده، چه طور می­ توانم کد منطقه تحصیلی خود را دریافت کنم؟ 


در خصوص دسترسی به کد منطقه، مقاله  راهنمای قدم به قدم دریافت کد منطقه برای سوابق تحصیلی 98 را بخوانید. 


16. برای دریافت کد سوابق تحصیلی به سایت dipcode.medu.ir مراجعه کردم اما اطلاعاتم موجود نیست. چه اقدامی انجام دهم؟


 اول اطمینان حاصل کنید که مشمول طرح تاثیر سوابق تحصیلی هستید . دقت داشته باشید که افرادی که یکی از شرایط زیر را دارا باشند اطلاعات آنان در این سایت موجود نیست: فارغ التحصیلان دوره متوسطه قبل از سال 84، فارغ التحصیلان دوره متوسطه شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش و فارغ التحصيلان غير رشته­ هاي نظري (دانشسراهاي تربيت معلم )، فارغ التحصیلان دوره متوسطه نظام ترمی واحدی نظام جديد آموزش متوسطه و ديپلمه هاي تطبيقي مدارس غير ايراني خارج از كشور و همچنین سوابق تحصیلی دوره پیش دانشگاهی فارغ التحصیلان دوره پیش دانشگاهی قبل از خردادماه 91 نیز در سایت موجود نیست . برای اطلاعات بیشتر اینجا را بخوانید. در صورتی که مشمول طرح فوق هستید برای پیگیری این امر به آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه کنید. 


17. در حالی که تعدادی از نمراتم اشتباه بود، کارنامه تحصیلی خود را تایید و کد سوابق تحصیلی را دریافت کردم. آیا می­ توانم در زمان ثبت نام کنکور سراسری ، با مراجعه به سامانه جمع آوری سوابق ، اعلام مغایرت کنم؟ 


به شما تو صیه می کنیم که با مراجعه حضوری به آموزش و پرورش منطقه خود مشکل را پیگیری کنید.


 18. مدرک پیش دانشگاهی خود را سال 92 اخذ کردم و قصد دارم در کنکور سراسری 98 ثبت نام کنم. اما هنگامی که برای دریافت کد سوابق تحصیلی اقدام می کنم ، با پیغام " اطلاعات شما یافت نشد" مواجه می ­شوم. کدهایی که وارد کردم صحیح و منطبق با کارنامه تحصیلی­ ام است.

 شما مشمول دریافت کد سوابق تحصیلی می باشید لذا برای پیگیری این مشکل به آموزش و پرورش منطقه تحصیلی خود مراجعه کنید تا اطلاعات شما را وارد سامانه کنند. 


19. اسم خود را تغییر داده ام . اما در سایت جمع آوری سوابق همان اسم قبلی من هست. و از طرفی در دیپ کد گفته شده " داوطلبانی که بعد از اخذ مدرک تحصیلی مشخصات سجلی خود را تغییر داده اند نیازی به اصلاح مدرک تحصیلی ندارند و بر اساس اطلاعات مشخصات سجلی قبلی خود شناسایی می شوند". برای ثبت نام در کنکور دچار مشکل نمی­شوم؟


 از آنجا که اطلاعات فردی شما تغییر کرده شما باید در سیستم پاسخگویی در وب سایت سنجش تغییر نام را اعلام کنید.


 20. برای شرکت در کنکور سراسری 98 در طرح ترمیم معدل شرکت کرده ام و نمراتم تغییر کرد. اما اکنون بعد از شش ماه نمراتم در سامانه جمع اوری سوابق تغییر نکرده و همان نمرات قبلی است. 


کلیه نمرات تا دهم بهمن ماه سال جاری از طرف آموزش و پرورش برای سازمان سنجش ارسال شده است. به شما تو صیه می کنیم که برای پیگیری این مورد به آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر  مقاله ترمیم معدل و دریافت کد سوابق تحصیلی 98 را بخوانید.


 این مطلب با توجه به سوالات پر تکرار دواطلبان کنکور سراسری 98 در خصوص دریافت کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی به روز خواهد شد. اگر سوال خود را در بین سوالات نوشته شده نیافتید و یا همچنان در این خصوص دچار ابهام و سردرگرمی هستید، برای ما کامنت بگذارید. مشاوران همکلاسی در سریعترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ خواهند داد.