روش صحیح مطالعه درس دین و زندگی برای کنکور سراسری

در پست مشاوره ای این بخش درباره نحوه صحیح مطالعه درس دین و زندگی در کنکور سراسری می پردازیم .

مشاوره روش صحیح مطالعه درس دین و زندگی

یکی از مهم ترین بخش های امادگی داوطلبان برای کنکور سراسری آشنایی صحیح و کامل با روش مطالعه دروس مختلف می باشد . ما در این بخش به توضیحات در مورد روش صحیح و کنکوری روش مطالعه درس دین و زندگی در کنکور سراسری می پردازیم . درس دینی یکی از مهم ترین دروس در بخش سوالات عمومی دفترچه کنکور سراسری برای تمام گروه های آزمایشی محسوب می شود و دارای ضریب سه می باشد و جزء دروسی می باشد که تاثیر زیادی در نمره ی کنکور شما دارد و باید اهمیت ویژه ای را برای این درس قائل شوید . در کنکور چند سال اخیر نگاه طرحان سوالات در درس دین زندگی از حالت حفظ کردن مطالب به سمت مفهوم مطالب حرکت کرده است و در کنکور چند سال گذشته شیوه طرح سوالات تغییرات زیادی داشته است و برای پاسخ به سوالات باید مطالب را کامل بصورت مفهومی مطالعه کنید و بتوانید در پاسخ دهی به سوالات استدلال کنید .

روش صحیح مطالعه درس دین و زندگی برای کنکور سراسری


توضیحات روش صحیح مطالعه درس دین و زندگی

جهت مطالعه درس دین و زندگی مطالعه کتاب درسی به تنهایی کافی نیست بلکه باید یک منبع مناسب برای مطالعه این درس در اختیار داشته باشید که یکی از منابع مناسب برای مطالعه درس دینی کتاب گاج نقره ای می باشد که شامل درسنامه های کامل و همچنین توضیحات کامل برای مفهوم آیات می باشد و منبع کاملی از سوالات تستی تالیفی و سراسری می باشد 

 

در ادامه پست روش صحیح مطالعه درس دینی در کنکور سراسری به نحوه مطالعه این درس می پردازیم . روش اساسی برای مطالعه درس دینی به شیوه است که آیات ابتدایی درس ها را هم معنی کنید و هم مفهوم آنها را دریافت کنید . در مرحله بعد پس از آنکه مفهوم آیات را به طور کامل فراگرفتید لازم است که تعدادی از آیات کتاب دینی رو  نیز حفظ کنید زیرا در بعضی از سوالات بخش از آیه داده میشه و بخش دیگه داده نمیشه که لازم است برای پاسخ به این سوالات آیات مربوطه را حفظ باشید . اما در اینجا برای دانش آموزان این سوال پیش می آید که کدام آیات نیاز به حفظ کردن دارند ؟ آیاتی که در آنها رابطه علت و معلولی و یا تقدم و تاخر وجود دارد نیاز به حفظ کردن دارند . به طور مثال در یکی از سوالات کنکور سالهای گذشته آیه داده شده بود

مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ‌

در این آیه چون رابطه علت و معلولی وجود دارد نیاز به حفظ کردن داره قبل ف علت تقدم داره اما بعد ف معلوله اما تاخر داره . اما سوال به این سیوه مطرح شده بود که درقسمت دوم معلولشو داده بود واما قسمت اولش که علتش  بوده نداده بود گفته بود چه کسانی هیچ ترسی ندارن و اندوهگین نمی شوند شما باید قسمت اولشو حفظ باشین کسایی که به خدا ایمان دارند وبه روز آخرت هم ایمان دارند پس چون این آیه رابطه علت و معلول توش هست پس نیاز به حفظ کردن داره پس فقط آیاتی که رابطه علت و معلول و تقدم و تاخرات دارن نیاز به حفظ کردن دارند . البته اگر زمان کافی رو برای حفظ تمام آیات داشته باشید بسیار کمک کننده خواهد بود .


مرحله بعد ربط دادن متن کتاب درسی و با آیات می باشد که این بخش بسیار مهم می باشد و باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد . در واقع آیات ابتدای هر درس دارای توضیحاتی در متن کتاب درسی می باشند که لازم این ارتباط را پیدا کنید همچنین لازم است قسمت های مهم متن کتاب درسی را نیز حفظ نمایید . از نکات مهم دیگر که باید بدان دقت داشته باشید این است که در برخی از درس ها اشعار وجود دارد که با آیات کتاب درسی مرتبط می باشد که توجه به این بخش نیز بسیار مهم است . بخش مهم دیگر احادیث می باشد که همانند سایر بخش ها دارای اهمیت ویژه می باشند . 

و مرحله بعد حل سوالات تستی می باشد . در واقع اگر میخواهید به درصد های بالا در درس دین و زندگی دست پیدا کنید باید به طور منظم برای این درس تست کار کنید و تست زدن یکی از اساسی ترین قسمت های خوندن شما در درس دین و زندگی باشد . برای تست زنی حتما از سوالات کنکور سراسری سال های گذشته داخل و خارج کشور استفاده نمایید و در صورت داشتن زمان بیشتر تست های تالیفی نیز کار کنید .


اما اگر نگاهی به طرح سوالات درس دینی در کنکور چند سال اخیر داشته باشیم میبنیم که سوالات ترکیبی از دهم و یازدهم و دوازدهم ( دوم و سوم و پیش دانشگاهی ) مطرح شده به این صورت که در یک سوال از مطالب دو کتاب و یا سه کتاب استفاده شده ایت که لزوم مطالعه ترکیبی درس دین و زندگی را دو چندان می کند .