حضور دانش آموزان در مدارس اجباری نیست

وزیر آموزش‌وپرورش "هیچ‌کس مجاز نیست دانش‌آموزان را ملزم به حضور کند و اگر کسانی به هر دلیلی ترجیح می‌دهند غیرحضوری آموزش ببینند می‌توانند انتخاب کنند، ولی آموزش حضوری در مدارس برقرار است."

سال تحصیلی 99-1400 در زیر سایه سنگین کرونا عجیب و پردردسر آغاز شددرحالی‌که دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان و همچنین مدیران و معلمان مدارس در انتظار شروع مجازی کلاس‌های درس بودند، وزارت آموزش‌وپرورش چند روز مانده به پانزدهم شهریور اعلام کرد که کلاس‌های درس در همه شهرها فارغ از وضعیت سفید، زرد و یا قرمز از لحاظ ابتلا به کووید 19 در آن‌ها، به شکل حضوری آغاز خواهد شد.

این تصمیم تقریباً همه را غافلگیر کرد و خانواده‌ها و همچنین مدارس را با ابهام زیادی روبه‌رو کرد.  هرچند مدارس به صورت حضوری شروع به کار کردند، اما در دو روز گذشته به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها گفته شد که خود می‌توانند تصمیم بگیرند که دانش‌آموزانشان را حضوری به مدرسه بفرستند و یا آموزش مجازی را برای آن‌ها انتخاب کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی، در مصاحبه‌ای که با صداوسیمای ملی در روز چهارشبه 19 شهریور داشت، اعلام کرد:

"هیچ‌کس مجاز نیست دانش‌آموزان را ملزم به حضور کند و اگر کسانی به هر دلیلی ترجیح میدهند غیرحضوری آموزش ببینند میتوانند انتخاب کنند، ولی آموزش حضوری در مدارس برقرار است. ما آموزشهای حضوری را در همه مدارس ارائه میکنیم بدون اینکه کسی را مجبور بکنیم که حتماً باید به مدرسه بیاید، اما همه دانش‌آموزان باید وضعیت خودشان را مشخص کنند. لذا آنهایی که بهصورت حضوری میآیند یا آنهایی که به شکل غیرحضوری آموزشها را دریافت میکنند، همه و همه باید مشخص شود."

در اینکه آموزش مجازی هیچ‌گاه به کیفیت آموزش حضوری نمی‌رسد شکی نیست اما در بحران بیماری کرونا نمی‌توان سلامت را فدای آموزش کرد. ازاین‌رو وزارت آموزش‌وپرورش همگام با ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت در پی تصمیمی بوده است که بتواند هم  آموزش به دانش‌آموزان و هم سلامت آنان را تضمین کند.

اما در نهایت تصمیم اصلی به عهده خانواده‌ها گذاشته شده است. عدم حضور دانش‌آموز در مدرسه و انتخاب آموزش مجازی غیبت محسوب نمی‌شود، اما دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها باید مدرسه را از این انتخاب خود آگاه کنند.

از طرفی ازآنجا که طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا ساعت‌های حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس کوتاه شده است، حتی دانش‌آموزانی که آموزش حضوری را انتخاب کرده‌اند، باید بخشی از آموزش‌ها را به صورت مجازی بگذرانند.

آموزش حضوری در مدارس منوط به اعمال پروتکل‌های وزرت بهداشت و ستاد ملی کروناست و تخلف مدرسه از اجرای این پروتکل‌ها، برخورد وزارت آموزش‌وپرورش را با آن مدرسه به دنبال خواهد داشت.

وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده است که از مدارس مختلف و در تمامی کشور به صورت سرزده بازدید خواهد کرد تا از اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مدارس اطمینان یابداز خانواده‌ها نیز خواسته شده است که به این امر نظارت داشته باشند.

بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت دانش‌آموزان و معلمان حتماً باید  دستکش بپوشند و از ماسک استفاده کنند. میزها، صندلی‌ها، نرده‌ها و سایر سطوحی که در معرض تماس زیاد هستند دو بار در روز ضدعفونی شوند.

همچنین سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌ها در مدت‌زمانی که دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند باید حداقل دو بار ضدعفونی شوند و یک‌بار دیگر نیز در زمان تعطیل شدن مدرسه این عمل انجام شود. البته این موارد بخشی از پروتکل‌های وزارت بهداشت در این خصوص است.

در طول هفته‌ای که گذشت پنجاه‌ درصد از دانش‌آموزان به مدرسه رفته‌اند و در کلاس‌های درس حاضر بوده‌اند و پنجاه ‌درصد دیگر ترجیح داده‌اند به شکل مجازی و از طریق اینترنت آموزش‌های لازم درسی را دریافت کنند.

آموزش مجازی دانش‌آموزان از طریق نرم‌افزار شاد صورت می‌گیرد. از طرفی صداوسیما نیز آموزش دروس همه پایه‌های تحصیلی را در برنامه‌های خود گنجانده است. بیست‌ و دو ساعت برنامه آموزشی از طریق شبکه‌های مختلف صداوسیما و به صورت روزانه پخش خواهد شد.

در خصوص آموزش مجازی از طریق نرم‌افزار شاد نیز حاجی میرزایی در مصاحبه فوق چنین گفته است:وقتی دانشآموزان در مدرسه ثبتنام میکنند در سامانه آموزش‌وپرورش تحت عنوان سناد ثبت میشود و به محض اینکه دانشآموز، کد ملی خود را وارد کند، وارد کلاس میشود. "

شاد مخفف شبکه آموزش دانش‌آموزان است که آموزش‌وپرورش در  فروردین 99 از آن رونمایی کرد. این نرم‌افزار در پی همه گیری کووید 19 و مجازی شدن آموزش تحصیلی در کشورمان طراحی شد. اکنون هشتاد درصد از دانش‌آموزان کشور و معلمان آن‌ها به عضویت این شبکه درآمده‌اند. در این نرم‌افزار برای دانش‌آموزان ، مدیران و معلمان امکانات متفاوتی فراهم شده است.

طبق آنچه وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرده و هماهنگی‌هایی که با وزارت ارتباطات صورت گرفته حجم اینترنت مصرفی از طریق این نرم‌افزار رایگان است. اما مشکل بزرگ‌تر آن است که ممکن است بسیاری از دانش‌آموزان در مناطق محروم به گوشی‌های هوشمند برای استفاده از این نرم‌افزار و به‌طور کل آموزش مجازی دسترسی نداشته باشند.