معرفی رشته تجربی و کتاب ها و شغل های این رشته

در پست مشاوره ای امروز درباره رشته ی علوم تجربی و رشته های دانشگاهی و شغل های این رشته به توضیحات می پردازیم .

مشاوره معرفی رشته تجربی

اگر می خواهید که رشته ی تجربی را انتخاب کنید و در آینده پزشک ، دندان پزشک ، داروساز ، پرستار و ... شوید این پست را به طور کامل مطالعه کنید . حساس ترین برهه ی زمانی برای دانش آموزان پایه نهم توسطه این می باشد که برای دوره متوسطه و قبولی در دانشگاه چه رشته ای در پایه دهم انتخاب نمایند . ما در این پست به معرفی جامع رشته ی علوم تجربی مشاغل این رشته و شرایط ورود به رشته تجربی و انتخاب رشته تجربی در پایه نهم به دهم می پردازیم . از ملاک های مهم برای انتخاب رشته نهم به دهم این می باشد که از مطالعه ی چه دروسی لذت می برید و به چه شغلی علاقه دارید . در دوره ی متوسطه اول در چه دروسی قوی و در چه دروسی ضعف داشتید . از نکات بسیار مهم در پروسه ی انتخاب رشته در پایه نهم مراجعه به مشاوران و هچنین کمک پدر و مادر در این ضمینه میباشد . قدم اول در انتخاب رشته تجربی این است که تصمیم دارید در آینده وارد چه شغلی شوید . قدم بعدی در فرایند انتخاب رشته این است که در درس های مربوط به این رشته مانند علوم تجربی و ریاضی وضعیت تحصیلی شما چگونه است . در ادامه شرایط ورود به رشته ی تجربی به طور کامل مورد بررسی قرار میگیرد .

معرفی رشته تجربی و کتاب ها و شغل های این رشته

آیا رشته ی تجربی مناسب است

سوال بسیاری از دانش آموزان پایه نهم که قصد دارند در پایه دهم رشته ی تجربی را بخوانند این است که آیا رشته ی تجربی نسبت به رشته ریاضی و انسانی بهتر می باشد ؟ در جواب این سوال باید گفت که اولا به این مسئله اشاره داشت که بیشترین تعداد رشته ی انتخابی پایه دهم رشته ی تجربی می باشد و بسیاری از دانش اموزان تمایل دارند در مقطع دهم متوسطه این وارد رشته شوند . اما در جواب این سوال که ایا رشته تجربی از سایر رشته بهتر می باشد یا خیر در جواب باید گفت که در سال های گذشته بعضی از رشته های تجربی بازار کار بسیار خوبی داشته اند و این رشته ها اکثرا مربوط به رشته های دانشگاه های علوم پزشکی می باشد و به طور کلی میتوان گفت که رشته ی تجربی وضعیت بهتری نسبت به رشته های ریاضی ، انسانی و فنی دارد .

آشنایی با رشته ها و شغل های گروه تجربی

کسانی که در دانشگاه ها در رشته های قبول شده در گروه تجربی پذیرش می شوند داوقع در حال آمادگی برای بر عهده گرفتن شغل خود در آینده می باشند . از رشته های مهم و پرطرفدار تجربی می توان به پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ، دامپزشکی ، فیزیوتراپی ، بینایی سنجی ، شنوایی سنجی ، علوم آزمایشگاه ، پرستاری ، اتاق عمل ، مامایی ( ویژه دختران ) ، هوشبری ، رادیولوژی و ... اشاره داشت . جهت مشاهده لیست کامل رشته های تجربی به پست معرفی کنکور تجربی مراجعه نمایید و لیست کامل این رشته ها را مشاهده نمایید .

معرفی دروس عمومی رشته ی تجربی 

در ادامه مطالب مربوط به انتخاب رشته ی تجربی در این بخش به معرفی دروس عمومی این رشته که در کنکور سراسری مورد سوال واقع می شود می پردازیم . این دروس در پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم تدریس میشود که شامل فارسی ، نگارش ، عربی ، دین و زندگی و زبان انگلیسی می باشد . البته به غیر از درس های معرفی شده دروس دیگری نیز تدریس می شود اما در کنکور سراسری مورد سوال واقع نمیگردد .

معرفی دروس تخصصی رشته ی تجربی

درس های تخصصی رشته ی تجربی در پایه دهم یازدهم و داوزدهم شامل زیست شناسی ، ریاضی ، فیزیک و شیمی می باشد . درس زمین شناسی نیز از دروس اختصاصی رشته ی تجربی می باشد که در پایه یازدهم و دوازدهم تدریس می شود . منابع اصلی دروس اختصاصی در کنکور تجربی شامل زمین ، ریاضی ، زیست ، فیزیک و شیمی می باشد .

شرایط ورود به رشته تجربی

نمرات دروس علوم تجربی و ریاضی در پایه هفتم و هشتم و نهم با ضریب 3 محاسبه می گردد . 

مجموع سه نمره کسب شده در درس ریاضی  و علوم تجربی در پایه های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور نباید کمتر از 42 باشد .

مجموع نمرات کسب شده در سال هفتم و هشتم و نهم در دروسی که با رشته ی تجربی مرتبط هستند با درنظر گرفتن ضریب حداقل 252 باشد به عبارت دیگر معدل دانش اموز حداقل 14 باشد تا بتواند وارد رشته ی تجربی شود .