روش مطالعه شیمی کنکور

یکی از مهم ترین مراحل امادگی برای کنکور آگاهی کامل از روش مطالعه دروس کنکوری همانند درس شیمی است.

مشاوره روش مطالعه شیمی کنکور

روش مطالعه شیمی در کنکور سراسری دارای نکات و مراحل مختلفی می باشد که باید به درستی رعایت شود.در این پست سعی خواهیم کرد روش صحیح مطالعه شیمی کنکور را به صورت کامل توضیح دهیم. درس شیمی که امروز از آن تحت عنوان شیمی کنکور یاد می کنیم یک درس مهم و کاربردی برای دانش پژوهان رشته های ریاضی و تجربی محسوب می شود اما این درس در رشته تجربی بعد از زیست شناسی ، مهم ترین و سرنوشت سازترین درس محسوب می شود و باید از روش های مطالعه ی درس شیمی به خوبی آگاهی داشته باشند. اما به راستی چرا خیلی از بچه ها با این درس مشکل دارند و از آن بدتر چرا این درس به کابوس یکسری از دانش اموزان بدل شده است آیا واقعا نمی شود این درس را با یک روند مطلوب مطالعه کرد و نتیجه لازم را گرفت ، آیا واقعا نمی شود دانش آموزان ما با شیمی محاسباتی یک ارتباط معقول و منطقی برقرار کنند ؟ پاسخ تمام این سوالات را در این مقاله خواهیم داد.

روش مطالعه شیمی کنکور

نحوه و روش مطالعه شیمی کنکور

نحوه ی صحیح مطالعه شیمی در هر فصل یکی از نکاتی بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.دوستان ، امروز اگر بخواهیم شیمی را به صورت منطقی تعریف و تحلیل کنیم باید بگوییم که درس شیمی آمیخته ای است از محاسبات و مباحث تکنیکی و مفاهیم و محفوظات . حال اگر ما بتوانیم ارتباطی معقول بین آیتم های عنوان شده برقرار کنیم و به صورت کلی در هر مبحث مغز مطلب را بفهمیم مطمئنا موفق خواهیم بود اما در غیر این صورت یقین بدانید که موفقیت آز آن ما نخواهد بود . اگر بخواهیم به تشریح صحبت های فوق بپردازیم  باید بگوییم که برای فهمیدن کامل و جامع یک مبحث در درس شیمی بایستی ابتدا به مفهوم آن مبحث مسلط شویم و سپس به سراغ آیتم های دیگر برویم به طور مثال یکی از فصولی که دانش اموزان به شدت در آن مشکل دارند و در ضمن یکی از فصل های پایه ایی و مهم هم محسوب می شود، فصل استوکیومتری می باشد . برای فهمیدن جامع و کامل این فصل ابتدا ما باید به خوبی این مبحث را بشناسیم یعنی خیلی خوب درک کنیم که استوکیومتری یعنی ارتباط برقرار کردن میان مواد واکنش دهنده و فراورده طی یک واکنش شیمیایی و البته قبل از این نکته به خوبی مفهوم واکنش شیمیایی و انواع واکنش ها و شرایط انجام واکنش و ... را درک کرده باشیم  و باز قبل از آن هم به طریقه نوشتن یک ترکب شیمیایی و شناسایی آن ترکیب و حالت فیزیکی آن ترکیب و ... آشنا باشیم و بعد تازه استارت مرحله چالش برانگیز محاسبات را می زنیم.پس آنچه که مهم است باید روش مطالعه ی خود در درس شمی را به خوبی برنامه ریزی کنیم.

دوستان ،تمام این مقدمات برای این بود که شما عزیزان پی به این نکته ببرید که شیمی درسی است که باید از پایه و اساس پی ریزی شود. اگر زیر ساخت های ما در این درس محکم و استوار باشد مطمئن باشید که تا آخر راه ، محکم و قوی پیش خواهیم رفت در غیر این صورت شرایط بد فعلی که همواره دانش آموزان ابراز نارضایتی در این زمینه می کنند ، حکم فرما است.

همانطور که می دانید شیمی کنکور چه در رشته ریاضی و چه در رشته تجربی شامل سه کتاب شیمی2 ، شیمی 3 و شیمی 4  ( پیش دانشگاهی ) می باشد . برای استارت قوی در درس شیمی باید از شیمی سال دوم شروع کنیم ، این کتاب شامل 5 فصل می باشد که هر یک از 5 فصل بسیار مهم و کاربردی محسوب می شوند چرا که این 5 فصل تقریبا 11 تست کنکور سراسری را به خود اختصاص می دهند اما در میان این 5 فصل مهم ، 3 فصل مهم و کاربردی و ضروری وجود دارد که مطالعه آنها از اوجب واجبات می باشد . 1) جدول تناوبی   2 ) ترکیب یونی      3 ) شیمی آلی

تسلط بر جدول تناوبی ، موقعیت قرار گیری عناصر ، پی بردن به روند تغییرات خواص عناصر و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آنها بسیار مهم و ضروری می باشد چرا که برای فهمیدن و حل سوالات دیگر فصول و دیگر کتب شیمی فوق العاده نیاز می باشد.

شناخت یون ها و طریقه نوشتن ترکیبات یونی از الزامات یادگیری نه تنها شیمی کنکور بلکه یادگیری علم شیمی می باشد یعنی باید بگوییم اگر ما به این فصل مسلط نباشیم باید به طور کلی قید درس شیمی را بزنیم چرا که اگر ترکیب نویسی را بلد نباشیم یعنی واکنش نویسی را بلد نیستیم و اگر واکنش نویسی را بلد نباشیم یعنی شیمی محاسباتی را بلد نیستیم و شیمی محاسباتی هم یعنی تقریبا 70 % شیمی کنکور ، فکر می کنم به خوبی به اهمیت این فصل پی برده باشید.

شیمی آلی یک فصل بسیار بسیار مهم و کاربردی می باشد ، چرا که سایه آن را در تمامی 12 فصل شیمی کنکور می توان دید و به نوعی هم یکی از فصل های چالش برانگیز شیمی پایه محسوب می شود و در بحث سوالات ترکیبی کنکور هم همیشه یکی از پایه های ثابت کنکور بوده است.

اما چند سالی است که ترکیبی شدن سوالات شیمی کنکور یکی از بحث های داغ محافل کنکوری محسوب می شود و این یعنی طراحان محترم کنکور چند فصل را مورد هدف قرار می دهند و موضوعات آنها را در هم می آمیزند و یک تست بسیار حرفه ایی و هوشمندانه طراحی می کنند. حال ما می خواهیم تکنیک هایی را در این زمینه برای شما عزیزان بیان کنیم تا بتوانید در این زمینه خود را آماده کنید.

اولین و مهمترین تکنیک ، تسلط جامع بر مباحث و مطالب 3 کتاب شیمی دبیرستان و پیش دانشگاهی می باشد ، چرا که در هر صورت علم پاسخ گویی به سوالات از طرف دانش پژوهان محترم بایستی تامین شود.

یکسری از فصول در بحث ترکیبی سوال دادن شیمی کنکور بسیار مهم اند که عبارتند از جدول تناوبیساختار های لوییس ( پیوند کووالانسی ) –شیمی آلی – استوکیومتری – محلول ها

اما این بدین معنا نیست که سایر فصل ها جنبه طراحی ترکیبی را ندارند چرا که تمامی فصل ها این قابلیت را دارند اما فصول نامبرده در این زمینه فعال تر و کاراتر محسوب می شوند.

نکاتی مهم روش مطالعه شیمی کنکور :

1 ) اما برای مطالعه هر چه بهتر شیمی کنکور ، تفکیک کردن مطالب (که البته بایستی پس از درک عمیق مطالب انجام گیرد ) ، راهکار و تکنیک مناسبی محسوب می شود. یعنی به طور مثال مباحث محاسباتی نظیر استوکیومتری و محاسابات محلولی و مباحث پیش دانشگاهی و ...  در یک دسته قرار گیرند و مباحث تکنیکال نظیر آرایش نویسی و ترکیب نویسی و رسم ساختار و نامگذاری ترکیبات آلی و ... در یک دسته و در آخر هم مباحث مفهومی  و حفظی نظیر دانشمندان شیمی و ابزار آلات و شیشه آلات و آزمایش ها و رنگ ها و ... هم در دسته ایی دیگر .

2 ) یک نکته ایی که نباید از ان غافل شد این است که ما بایستی هر فصل کتاب درسی را که مطالعه می کنیم ، به صورت ریز و مفهومی، خط به خط آن را مورد بررسی قرار داده و مطالب مهم آن را اخصا مطالب مفهومی را با ماژیک هایلایت مشخص کنیم تا در دوران جمع بندی لازم به مطالعه کل کتاب نداشته باشیم. اما منظور از خط به خط مطالعه کردن این است که تمامی سطر های کتاب درسی ، حاشیه نوشت ها توضیحات زیر شکل ها و نمودار ها را باید کاملا مسلط باشیم.

3 ) نکته مهم در حل تمامی فکر کنید ها ، خود را بیازمایید ها و حل تمرین هایی است که در کتاب درسی وجود دارد چرا که دقیقا جواب آن را در کنکور سراسری از ما در قالب یک تست کنکور می خواهند و مثال عینی آن را هم در کنکور سراسری سال 96 می توانید مشاهده کنید.

4 ) نکته مهم بعدی توجه اکید به شکل ها و نمودار های کتاب درسی می باشد و باید دقت کنیم که از کنار هیچ نمودار و جدول و شکلی به راحتی عبور نکنیم و منظور ما در اینجا حفظ کردن نمودار یا جدول یا ... نیست بلکه پی بردن به نتیجه مهمی که از آن نمودار یا جدول حاصل می آید ، می باشد.

5 ) تمامی ساختار ها و اسامی و فرمول هایی که در کتاب درسی عنوان شده است را بایستی یاد بگیریم تا به وقت ضرور دچار مشکل نشویم.

6 ) ما نیاز داریم تا آموخته هایمان را در معرض ارزیابی قرار دهیم که این ارزیابی ابتدا بایستی با تست های کنکور سراسری داخل و خارج از کشور صورت پذیرد و سپس با تست های تالیفی استاندارد که این روند ، هم  مطالب را در ذهن ما تثبیت خواهد کرد و هم ما را باشیوه های مختلف نگارش تست آشنا می کند.

7 ) توجه اکید به خلاصه نویسی ، بدین معنا که هر فصل یا مبحثی را که مطالعه می کنیم حتما حتما آن را خلاصه نویسی کنیم که در زمینه خلاصه نویسی همکاران بنده در سایت همکلاسی مطالب ارزنده ایی را تدارک دیده اند.

8 ) در نکته برداری ها و خلاصه نویسی هایمان توجه به یکجا کردن مطالب فراموش نشود به طور مثال اگر ما مبحث الکل ها در شیمی آلی ( فصل 5 شیمی 2)  را مطالعه کردیم ، نکات الکل های دو عاملی و سه عاملی که در استوکیومتری ( فصل 1 شیمی 3 ) را هم در همین جا بنویسیم