اپلیکیشن شاد [ بروزرسانی : ترافیک رایگان برای 3 اپراتور اصلی ]

اپراتورها خبر از رایگان شدن اینترنت در اپلیکیشن شاد دادند اما از تولید و توریع سیم کارتی موسوم به سیم کارت شاد نگفته‌اند.

به دنبال مجازی شدن آموزش در مقاطع تحصیلی مختلف و به دلیل همه‌گیری کرونا،  نیاز به پیام رسانی ایمن مختص ارتباط بین معلمان و دانش‌آموزان و ارائه آموزش از این طریق احساس شد. بر همین اساس تیم فنی همراه اول اپلیکیشنی را تحت نام اپلیکیشن شاد و به درخواست آموزش و پرورش ارائه داد.

اپلیکیشن شاد در فروردین 99 ارائه شد و بخش زیادی از آموزش مجازی پس از عید نوروز نیز از طریق آن صورت گرفت. هم اکنون نیز با باز شدن مدرسه‌ها مسیر اصلی آموزش مجازی از طریق این اپلیکیشن صورت می‌گیرد.

 این اپلیکیشن نسخه تحت وب نیز دارد. معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند علاوه بر اپلیکیشن شاد از نسخه تحت وب آن نیز بر روی کامپیوترهای شخصی خود استفاده کنند.

اینترنت اپلیکیشن شاد رایگان است.

اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل هم زمان با باز شدن مدارس اعلام کرده‌اند که دسترسی به محتوای اپلیکیشن شاد کاملا رایگان است.

در طول استفاده از اپلیکیشن شاد، اینترنت رایگان خودبه‌خود فعال می‌شود. بنابراین در هنگام دانلود فیلم‌ها و یا سایر محتواهای آموزشی در این اپلیکیشن بابت هزینه اینترنت خود نگرانی نداشته باشید.

رایگان شدن اینترنت در این اپلیکیشن تا حد زیادی نگرانی معلمان و دانش‌آموزان را بابت حجم اینترنت مصرفی و هزینه آن کاهش داد. اما نگرانی دیگری برای خانواده ‌ها بروز پیدا کرد و آن دسترسی دانش‌آموزان به خصوص در مقطع تحصیلی ابتدایی به گوشی‌های هوشمند متصل به اینترنت بود.وقتی یک گوشی هوشمند متصل به اینترنت در اختیار کودک قرار گیرد، کودک ممکن است به غیر از اپلیکیشن شاد وارد محیط‌های دیگری در اینترنت شود ومحتوایی را مشاهده کند که برایش نامناسب باشد.

در همین راستا همراه اول خبر از بسته های اینترنت دانش‌آموزی موسوم به بسته های اینترنتی شاد داد.

بسته اینترنتی شاد چیست؟

بسته اینترنت دانش‌آموزی یا بسته  شاد، بسته اینترنتی است که همراه اول برای دانش‌آموزان در نظر گرفته است تا وقتی گوشی هوشمند متصل به اینترنت در دست آنهاست وارد محیط های اینترنتی آسیب‌رسان نشوند.

این بسته چیزی جدا از بسته اینترنت عادی که در حال حاضر استفاده می کنید، نیست. تنها با گرفتن یک کد دستوری (ستاره مربع) بسته اینترنت فعلی شما به بسته اینترنت دانش آموزی تبدیل خواهد شد.

با فعال شدن این بسته ، کودک شما تنها به محتوای اینترنتی تایید شده توسط آموزش و پرورش دسترسی خواهد داشت. هر زمان که بخواهید می‌توانید این بسته را غیر فعال کرده و از اینترنت عادی استفاده کنید.

طریقه فعالسازی این بسته به همین صورتی که گفتیم در وب‌سایت رسمی همراه اول آمده است اما متاسفانه ما موفق نشدیم به شیوه گفته شده آن را بر روی گوشی‌های همراه خود فعال کنیم. 

آیا عرضه سیم کارت شاد حقیقت دارد؟

 جدا از بسته های ایمن اینترنتی گفته شده،  خبری مبنی بر عرضه سیم‌کارت‌های شاد نیز در فضای مجازی پیچیده است.

محمود حبیبی مدیر کل دفتر فنی اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش، در مصاحبه‌ای خبر از عرضه سیم‌کارتی مختص دانش‌آموزان داد. سیم کارتی که از آن هم با نام سیم کارت شاد نام برده شده است و گفته شده که قرار است اینترنت همراه در این سیم کارت، اینترنتی امن برای کودکان باشد.

حبیبی در این مصاحبه گفته است: 

" این سیم‌کارت خاص استفاده کودکان و نوجوانان در فضای مجازی خواهد بود. قاعدتاً این سیم‌کارت‌ها آن دسته از مخاطراتی که شامل استفاده کنترل نشده از فضای مجازی است را، نخواهند داشت. قرار است ما در خصوص این سیم‌کارت‌ها به‌صورت لیست سفید عمل کنیم که دانش آموزان بتوانند به فضا‌هایی که مورد تائید است دسترسی داشته باشند."

اما اپراتورهای تلفن همراه در خصوص این سیم کارت و یا عرضه آن هنوز سخنی به میان نیاورده‌اند. سیم کارت شاد تنها در حد حرف بوده  و هنوز توزیع نشده و خبری از توزیع آن نیز نیست.

بنابراین گول شیادان را نخورید، چون کلاهبرداری‌هایی در خصوص وعده فروش سیم کارت شاد دیده شده است و نیروی انتظامی نیز از مردم خواسته است که در این مورد هوشیار عمل کنند. به محض تولید و عرضه این سیم کارت، این صفحه را به روز رسانی خواهیم کرد.

اما سیم کارت دیگری نیز هست که بسیار پیش از اپلیکیشن شاد و آموزش مجازی، برای استفاده ایمن کودکان از اینترنت عرضه شده بود که در ادامه از آن گفته‌ایم.

سیم کارت انارستان

سیم کارت انارستان را همراه اول برای کودکان 6 تا 18 ساله و براساس نیازهای این گروه سنی طراحی کرده است.ثبت نام و فعال سازی این سیم کارت کاملا رایگان است و دسترسی به اینترنت با استفاده از آن یک دسترسی کاملا امن خواهد بود.

در سایت رسمی همراه اول در خصوص این سیم‌کارت چنین آمده است: " سیم‌کارت انارستان ضمن پوشش دادن تمامی نیازهای مکالمه و پیامک این گروه سنی، امکان استفاده از فضای اینترنتی سالم، امن و پرسرعت، با بسته های متنوع، متناسب با سن آنها را فراهم می‌کند. از طریق این سیم کارت امکان اتصال به دنیای بزرگی از برنامه‌های جذاب و مفید فراهم می گردد."

اما جدا از چنین سیم‌کارت‌هایی و یا بسته‌هایی می‌توان از ابزارهای دیگری نیز برای محدود کردن دسترسی کودکان به اینترنت استفاده کرد.

گوگل ابزار بسیار مناسبی با نام google family link برای کنترل حضور کودک در اینترنت فراهم کرده است که می توانید با استفاده از آن به راحتی مواظب فرزند دلبندتان در فضای مجازی باشید. دانلود، نصب و استفاده از این ابزار گوگل کاملاٌ رایگان است و امکانات بسیار خوبی را نیز برای کنترل رفتار فرزند خود در فضای اینترنت در اختیار شما قرار می‌دهد.