دانلود کتاب علوم نهم

در ادامه مطلب می توانید کتاب علوم تجربی نهم سال تحصیلی 1401-1400 را دریافت کنید.

دانلود کتاب علوم تجربی نهم

پست دانلود کتاب های درسی این بخش شامل دانلود کتاب درسی علوم تجربی نهم می باشد. کتاب علوم تجربی نهم چاپ سال 1401-1400 می باشد و شامل تمام فصل های کتاب درسی علوم تجربی پایه نهم می باشد.

برای دانلود تمامی کتاب های درسی نهم به صفحه  کتاب های نهم مراجعه کنید .

در ادامه بخش هایی از کتاب علوم تجربی نهم می باشد که فایل کامل کتاب علوم تجربی نهم را در بخش دانلود دریافت نمایید.

مواد و نقش آنها در زندگی

همه ی چیزهایی که شما در زندگی روزمره از آنها استفاده می کنید، از موادی مانند سنگ، چوب، فلز، شیشه، پلاستیک و... ساخته شده اند. این مواد، خود از یک یا چند ماده تشکیل شده اند. برخی مواد خالص و بعضی مخلوط اند. مواد خالص، عنصر یا ترکیب اند.

کتاب علوم نهم

از طرف دیگر مواد ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشند. دانشمندان با مطالعه خواص مواد و ایجاد تغییر در آنها همواره در تلاش اند فراورده های جدیدتر و با کارایی و خواص بهتر را عرضه کنند. در این فصل با برخی مواد و نقش آنها در زندگی انسان آشنا می شوید.

برخی مواد فلزند یا از فلز ساخته شده اند

در علوم هفتم با طبقه بندی عنصرها به دو دسته ی فلز و نافلز آشنا شدید. انسان از هزاران سال پیش فلزها را شناخته و راه های استفاده از آنها را یاد گرفته است. انسان با کشف فلزها و شناخت آنها، روش هایی برای ساخت اشیای مفید و گوناگون ارائه کرده است. در دنیای امروز فلزها نقش مهمی در زندگی روزانه دارند.  از فلزها در ساخت خانه، پل، زیورآلات، ابزار، وسایل حمل و نقل و... استفاده می شود.

جمع آوری اطلاعات

با مراجعه به منابع معتبر درباره ی چگونگی به کار گیری فلزهای مختلف از زمان کشف تاکنون اطلاعاتی را جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

دانلود کتاب علوم نهم تیزهوشان

پست دانلود کتاب های درسی این بخش شامل دانلود کتاب درسی علوم تکمیلی نهم تیزهوشان می باشد. کتاب علوم تکمیلی نهم تیزهوشان چاپ سال 1401-1400 می باشد و شامل تمام فصل های کتاب درسی علوم تکمیلی نهم تیزهوشان می باشد.

در ادامه بخش هایی از کتاب علوم تکمیلی نهم تیزهوشان می باشد که فایل کامل کتاب علوم تکمیلی نهم تیزهوشان استعداد های درخشان را در بخش دانلود دریافت نمایید.

مواد‌ و نقش آنها د‌ر زند‌گی

فلزهای باستانی

حــدود ســه قــرن اســت کــه علــم و دانــش انســان ها بــا ســرعت بیش تــری نســبت بــه گذشــته رشــد می کنــد و بخــش عمــده ای از علــوم تجربــی هــم د‌‌ر ایــن مــد‌‌ت به دســت آمده انــد؛ امــا ســابقة شــناخت طبیعــت پیرامــون، بــه هزارهــا ســال قبــل بــاز می‌‌گــردد‌‌. بیاییــد بــه قدیمی تریــن فلزهایــی کــه بشــر شــناخت، نگاهــی بیاند‌‌ازیــم.

طـلا، نقــره، مــس و آهــن از قدیمی تریــن فلزهایــی هســتند کــه انســان ها آنهــا را شــناخته اند. طلا و بعضـی مواقـع نقـره، به شـکل خالـص (ترکیب نشـده بــا عنصرهــای دیگــر) در طبیعــت یافــت می شــوند و رنــگ و درخشــش آنهــا بــرای انســان های نخســتین جــذاب بوده اســت.

مـس اولیـن فلـزی بـوده کـه از کانـه به دسـت آمـد‌‌ه اسـت.  شـاید‌‌ در سـنگ‌‌هایی کـه بـرای ایجـاد حلقـة اطـراف آتـش بـه کار می رفتــه، بــه شــکل اتفاقــی قطعــه ای «مالاشــیت» (مــس کربنــات) وجــود‌‌ د‌‌اشته اســت. در اثــر گرمــای آتــش، فلــز مــس بـه شـکل عنصـری و مـذاب به دسـت آمـده و پـس از آن، ایـن شـیوه بـرای اسـتخراج فلـز مـس بـه کار رفته اسـت.

ابزارهــای فلــزی اولیــه کــه اجــداد مــا بــه کار می برده انــد، آلیاژهایــی هســتند کــه اغلــب از فلــز آهــن ســاخته شــده اند و ایــن مــورد مشــخص می کنــد کــه مــا از گذشــته های دور، فلــز آهــن را می شــناخته ایم )در تمرین هــای انتهــای ایــن فصــل بــه ایــن موضــوع خواهیــم پرداخــت).

لازم به ذکر است که شناخت این فلزها، دست کم به 4000 سال پیش از میلاد برمی‌‌گردد!...


نظرات ارسال شده 1

ر
ریحانه

خوب مفید عالی و فوق العاده?????????

ا
امیررضا

احسنت به این حسن سلیقه