کتاب تاریخ اسلام دهم معارف

در ادامه مطلب می توانید کتاب تاریخ اسلام دهم معارف اسلامی سال تحصیلی 1401-1400 را دریافت کنید.

دانلود کتاب تاریخ اسلام دهم

پست دانلود کتاب های درسی این بخش شامل دانلود کتاب درسی تاریخ اسلام دهم رشته ی معارف اسلامی می باشد. کتاب تاریخ اسلام دهم معارف اسلامی چاپ سال 1401-1400 می باشد و شامل تمام فصل های کتاب درسی تاریخ اسلام دهم رشته ی معارف اسلامی می باشد.

در ادامه بخش هایی از کتاب تاریخ اسلام دهم معارف اسلامی می باشد که فایل کامل کتاب تاریخ اسلام دهم را در بخش دانلود دریافت نمایید.

امپراتوری های ایران و روم

شرایط اجتماعی

شرایط اجتماعی حاکم بر یک جامعه، تا حدود زیادی به وضع حکومت و دولتمردان آن جامعه بستگی دارد. در دوره ی ساسانی، نوع نگاه حکومت به جامعه، نگاهی طبقاتی بود؛ به گونه ای که ارتقا از یک طبقه به طبقه ی دیگر امکان پذیر نبود. در این نظام مردم به چهار طبقه تقسیم می شدند:

کتاب تاریخ اسلام دهم

١ــ روحانیان (قضات، معلمان وعلمای دینی)

٢ــ جنگیان (ارتشیان؛ سواره و پیاده)

٣ــ مستخدمین ادارات (منشیان، نویسندگان احکام محاکم و اجازه نامه ها و قراردادها، مورخان، پزشکان و منجمان)

4- توده ی ملت (تچار، کشاورزان، صنعت گران و ...)

چنان که ملاحظه می شود، توده ی ملت در پایین ترین طبقه قرار داشتند و این سنت موهوم به گونه ای نهادینه شده بود که مذهب، قانون، فرهنگ و اندیشه، همه در خدمت آن بود و کسی قدرت برهم زدن آن را نداشت. در جامعه ی ساسانی، مقامات حکومت در دست هفت خانواده بود و مالکیت تقریبا در انحصار این هفت خانواده قرار داشت. در این نظام، حفظ خون و نژاد و نقش آن در کسب رتبه های اجتماعی، اهمیت بالایی داشت. طبقات پایین همچون کشاورزان در نهایت ذلت و خواری به سر می بردند. آنان هنگام بروز جنگ بدون آنکه خود بخواهند ناچار از شرکت در جنگ بودند و باید بدون سلاح و به صورت پیاده درعقب لشکر حرکت می کردند، ضمن اینکه هیچ اجر و مزدی نیز دریافت نمی کردند....


نظرات ارسال شده 0