کتاب اخلاق اسلامی دهم

در ادامه مطلب می توانید کتاب اخلاق اسلامی دهم معارف اسلامی سال تحصیلی 1401-1400 را دریافت کنید.

دانلود کتاب اخلاق اسلامی دهم

توضیحات کتاب اخلاق اسلامی دهم معارف اسلامی

پست دانلود کتاب های درسی این بخش شامل دانلود کتاب درسی اخلاق اسلامی دهم رشته ی معارف اسلامی می باشد. کتاب اخلاق اسلامی دهم معارف اسلامی چاپ سال 1401-1400 می باشد و شامل تمام فصل های کتاب درسی اخلاق اسلامی دهم رشته ی معارف اسلامی می باشد.

در ادامه بخش هایی از کتاب اخلاق اسلامی دهم معارف اسلامی می باشد که فایل کامل کتاب اخلاق اسلامی دهم را در بخش دانلود دریافت نمایید.

تفکر، روشنا بخش مسیر

جایگاه و اهمیت تفکر

امام کاظم به شاگرد برجسته خود هشام بن حکم فرمودند :

ای هشام، خداوند دو حجت بر مردم دارد؛ حجتی آشکار و حجتی پنهان.

کتاب اخلاق اسلامی دهم

حجت آشکار، رسولان و انبیاء و ائمه اند و حجت نهان؛ همان عقل انسان هاست.

توجه خاص انبیاء برای کمال بخشیدن به عقل «ولا بعث الله رسولا و لانبیا حتی یستکمل العقل» نشان از اهمیت تفکر دارد.

قرآن کریم نیز با تعابیر مختلفی نظیر «تعقلون، تتفکرون و تفقهون» انسان را به تفکر و اندیشه ورزی دعوت می نماید. علاوه بر آن تدبر و تذکر که از دیگر خواسته های قرآن از ماست، بیان دیگری از اندیشه ورزی است.

همچنین آیات متعددی با توبیخ مشرکان و منکران به خاطر بی توجهی ایشان به اندیشه ورزی، آن را عامل اصلی ضلالت و گمراهیشان بیان می فرماید. اهل ایمان اندیشه ورزند و آنکه ایمان نمی آورد اندیشه نمی کند :

« و لو شاء ربک لآمن فی الارض کلهم جمیعا ا فانت تکره الناس حتی یکونوا مومنین. و ما کان لنفس ان تومن  الا باذن الله و یجعل الرجس علی الذین لا یعقلون »

« و اگر پروردگار تو می خواست، قطعا هر که در زمین است همه آنها یکسر ایمان می آوردند. پس آیا تو مردم را ناگزیر می کنی که ایمان بیاورند؟ شایسته نیست که کسی جز به اذن خدا ایمان بیاورد، و (خدا) بر کسانی که نمی اندیشند، پلیدی را قرار می دهد. » ...


نظرات ارسال شده 0