دانلود کتاب احکام دختران دهم

در ادامه مطلب می توانید کتاب احکام دهم معارف اسلامی ویژه دختران سال تحصیلی 1401-1400 را دریافت کنید.

 دانلود کتاب احکام دهم معارف اسلامی ویژه دختران

پست دانلود کتاب های درسی این بخش شامل دانلود کتاب درسی احکام دهم رشته ی معارف اسلامی ویژه دختران می باشد. کتاب احکام دهم معارف اسلامی چاپ سال 1401-1400 می باشد و شامل تمام فصل های کتاب درسی احکام دهم رشته ی معارف اسلامی می باشد.

در ادامه بخش هایی از کتاب احکام دهم معارف اسلامی ویژه دختران می باشد که فایل کامل کتاب احکام دهم را در بخش دانلود دریافت نمایید.

واژه شناسی فقهی

هر علمی متناسب با موضوعات خود، واژه ها و اصطلاحات مخصوصی دارد.

به عنوان مثال در علم ریاضی از واژه هایی مانند : جبر، معادله، مسئله، مشتق، حد و در علم شیمی از واژه هایی مانند : عنصر، محلول، حلال، واکنش، تجزیه و در علم فیزیک هم اصطلاحاتی مانند : حرکت، نیرو، مغناطیس وجود دارد.

 کتاب احکام دختران و پسران دهم

در علم فقه نیز مانند علوم تخصصی دیگر واژه ها، اصطلاحات و عناوین مخصوص و متناسب آن به کار رفته است. شناخت معانی این واژه ها انسان را بیشتر و بهتر با این علم آشنا می سازد. گاه واژگان و اصطلاحات تخصصی یک علم، کتابی مستقل می طلبد تا دستیابی به آن علم را آسان تر سازد.

در این درس، برخی از اصطلاحات کاربردی در علم فقه را مرور می کنیم.

اصطلاحات کاربردی در علم فقه

احکام تکلیفی: احکامی است که وظایف انسان را در ابعاد مختلف زندگی مشخص می سازد و خود به پنج دسته تقسیم می شود:

1. واجب : عملی که خداوند متعادل انجام آن را بر مکلف لازم شمرده و اجازه ی ترک آن را نداده است. مانند نماز، روزه، حجاب، حج، خمس و ... .

2. حرام : عملی که خداوند متعال ترک آن را بر مکلف لازم شمرده و اجازه ی انجام آن را نداده است. مانند : نوشیدن شراب، گفتن دروغ و غیبت، غصب اموال دیگران و...  .

3. مستحب : عملی که خداوند متعال مکلف را به انجام آن تشویق نموده است، بدون آنکه الزامی در کار باشد، بلکه اجازه ی ترک آن را نیز داده است. انجام عمل مستحب پسندیده است و ثواب دارد، ولی ترک آن عذاب ندارد. مانند : تلاوت قرآن، خوانن نمازهای نافله، مسواک زدن و ... .

4. مکروه : عملی که خداوند متعال مکلف را از انجام آن نهی کرده و ترک آن را از مکلف خواسته است، بدون آنکه الزامی در کار باشد، بلکه اجازه ی انجام آن را نیز داده است.

ترک عمل مکروه، پسندیده است و ثواب دارد ولی انجام آن عذاب ندارد. مانند : خوردن غذای ذاغ، خوابیدن بین الطلوعین، پوشیدن لباس های کثیف و ......

دانلود کتاب احکام دهم ویژه پسران

پست دانلود کتاب های درسی این بخش شامل دانلود کتاب درسی احکام دهم رشته ی معارف اسلامی ویژه پسران می باشد. کتاب احکام دهم معارف اسلامی چاپ سال 1401-1400 می باشد و شامل تمام فصل های کتاب درسی احکام دهم رشته ی معارف اسلامی می باشد.

در ادامه بخش هایی از کتاب احکام دهم معارف اسلامی ویژه پسران می باشد که فایل کامل کتاب احکام دهم را در بخش دانلود دریافت نمایید.

اجتهاد و تقلید

دستور صریح قرآن مبنی بر فهم عمیق دین (لیتفقهوا فی الدین) و تبلیغ و ترویج آن (ولینذروا قومهم) لزوم تأسیس حوزه های علمیه را رقم زد تا گروهی از مؤمنین از هر صنف و نژاد (من کلّ فرقة) به مراکز تحصیل علوم دینی وارد شده تا علم فقه را بیاموزند و به دیگران تعلیم دهند.

از بین کسانی که وارد حوزه های علمیه می شوند، گروهی اندک توانایی استخراج احکام دین از منابع آن را کسب می نمایند، که به آنان مجتهد می گویند.

 به مجتهدانی که در تمامی موضوعات فقهی تخصص فوق العاده پیدا می کنند و محل مراجعه ی مردم می شوند، مرجع تقلید می گویند.

 در بین مراجع تقلید یا مجتهدین توانا، یک نفر سرپرستی و رهبری جامعه اسلامی را عهده دار می شود، که به او ولی فقیه گفته می شود.

 به کسانی که در احکام و تکالیف شرعی از نظر مرجع تقلید پیروی می کنند، مقلد گفته می شود.

رابطۀ تقلید و تخصص

دنیای امروز به سمت تخصصی شدن پیش می رود. وجود رشته های متعدد و متنوع در دانشگاه ها و مراکز علمی دنیا نشان از ضرورت تخصصی شدن علوم دارد. اگر در گذشته یک طبیب به مشکلات همه بیماران رسیدگی می کرد، امروزه هر پزشکی تخصص ویژه را دارد و بیماران به متخصص مربوط به بیماری خود مراجعه می کنند و از نظر او تبعیت می کنند، چرا که او را در کار خود متخصص می دانند.

 در شناخت احکام دین نیز، مطمئن ترین راه، مراجعه به متخصصان دین یعنی مراجع تقلید است و در بین آنان، مراجعه به مرجع تقلید اعلم، عاقلانه ترین کار است....


نظرات ارسال شده 0