درسنامه فصل چهارم فیزیک دهم ریاضی دما و گرما ( استاد گنجی )

در ادامه مطلب می توانید درسنامه فصل چهارم فیزیک دهم ریاضی دما و گرما را دریافت کنید.

راجع درسنامه فصل چهارم فیزیک دهم ریاضی

جزوه ای که در ادامه مشاهده میکنید ، جزوه ی کامل درسنامه فصل چهارم فیزیک دهم ریاضی دما و گرما میباشد که توسط استاد گنجی تهیه و تالیف شده است و شامل توضیحات کاملی در مورد درسنامه فصل چهارم فیزیک دهم ریاضی دما و گرما و همینطور درسنامه ، تست و نمونه سوالات مختلف میباشد.

برخی از قسمت های مطرح شده در جزوه فصل 4 فیزیک دهم به شرح زیر است :

دما

دما معیاری برای سنجش سردی وگرمی اجسام است در اصل آن چه ما در قالب دما حس می کنیم اثری کلی از حرکت جزئی ذرات تشکیل دهنده ی ماده است .هرچه انرژی ذرات بیشتر باشد دمای ماده ی شامل آن ذرات بالاتر است .ما به کمک حس لامسه خود می توانیم به طور تقریبی دمای اجسام را تشخیص دهیم برای اندازه گیری دقیق دما از دماسنج استفاده می شود .


درسنامه فصل چهارم فیزیک دهم ریاضی دما و گرما ( استاد گنجی )


دماسنجی

راه وشیوه ی اندازه گیری دما را دماسنجی می نامیم برای دماسنجی از یک خاصیت ماده که در قبال تغییر دما تغییر می کند استفاده می کنند مهم ترین این ویژگی ها انبساط وانقباض مواد در اثر گرم پا سرد شدن جسم است . رایج ترین نوع دماسنج ها دماسنج های جیوه ای الکی هستند نحوه ی استفاده از دماسنج به ساختمان آن بستگی دارد .در این نوع دماسنج ها مخزن دماسنج را در تماس با جسم مورد آزمایش قرار می دهند ودما را از عدد مقابل سطح جیوه در لوله ی باریک می خوانند .

3-ساختمان دماسنج های جیوه ای (الکی ) این دماسنج ها از یک مخزن ویک لوله ی باریک تشکیل شده است .وقتی مخزن گرم می شود جیوه ی (الکل ) مخزنمنسبط شده در نتیجه سطح جیوه (الکل) در لوله بالا می رود در ار سرد شدن وانقباض این فرآیند بر عکس انجام می شود ......


نویسنده : محمد گنجی (فیزیک)
حجم : 3.2 مگابایت
منبع : همکلاسی

نظرات ارسال شده 3

N
N

خوب

N
N

عالیییییییییییییییییی

N
N

خوبه