دانلود کتاب درسی ادبیات فارسی پیش دانشگاهی انسانی سال تحصیلی 96-97

در ادامه مطلب می توانید کتاب ادبیات فارسی پیش دانشگاهی انسانی سال تحصیلی 96 - 97 را دانلود کنید.

درباره کتاب ادبیات فارسی پیش دانشگاهی انسانی

پست دانلود کتاب های درسی این بخش شامل دانلود کتاب درسی ادبیات فارسی پیش دانشگاهی رشته ی انسانی می باشد. کتاب ادبیات فارسی پیش دانشگاهی انسانی چاپ سال 96 - 97 می باشد و شامل تمام فصل های کتاب درسی ادبیات فارسی پیش دانشگاهی رشته ی انسانی می باشد.

در ادامه بخش هایی از کتاب ادبیات فارسی پیش دانشگاهی انسانی می باشد که فایل کامل کتاب ادبیات فارسی پیش دانشگاهی را در بخش دانلود دریافت نمایید.


شعر، وزن، قافیه

اکثر صاحب نظران ادبیات، شعر را سخنی موزون و قافیه دار گفته اند و منطقیان نیز گرچه معتقدند که شعر سخنی خیال انگیز است اما وجود وزن و یا وزن و قافیه را برای شعر ضروری دانسته اند، حتی خواجه نصیرالدین طوسی وزن را به دلیل خیال انگیز بودن از فصول ذاتی شعر می شمرد. اصولا شعر همیشه و نزد همه ی مردم موزون بوده و تنها در سده ی اخیر، اشعار بی وزن هم گفته شده است. اشعار بی وزن گرچه خیال انگیز باشند اما شور و افسون اشعار موزون را ندارند.


دانلود کتاب درسی ادبیات فارسی پیش دانشگاهی انسانی سال تحصیلی 96-97


غرض از خیال انگیز بودن شعر چیست؟ اگر بگویید «خورشید طلوع کرد» تنها خبر از طلوع خورشید داده اید اما اگر بگویید «گل خورشید شکفت» علاوه بر دادن خبر، سخن شما خیال انگیز و موزون و زیباست. چرا خیال انگیز است؟ چون شما پیوند نهانی زیبایی میان خورشید و گل را یافته و خورشید را به گل تشبیه کرده اید. این سخن شما موزون نیز هست زیرا بخش (هجا)های آن با نظمی کنار هم نشسته اند و اگر میگفتید «گل خورشید شکفته شد» این سخن تنها خیال انگیز بود اما از نعمت وزن بهره ای نداشت.

وزن به شعر، زیبایی سحرانگیزی می بخشد و آن را شورانگیز می سازد. اگر وزن شعری را برهم بزنیم خواهیم دید که تا چه میزان از زیبایی و تاثیر آن در نفوس کاسته می شود.


نویسنده : بچه های همکلاسی
حجم : 0 مگابایت
منبع : همکلاسی

نظرات ارسال شده 0