جزوه فیزیک پیش دانشگاهی فصل پنجم لوله های صوتی رشته تجربی (استاد ظریفیان )

در این بخش جزوه فیزیک پیش دانشگاهی فصل پنجم لوله های صوتی رشته تجربی جهت دانلود آماده شده است .

توضیح جزوه فیزیک پیش دانشگاهی فصل پنجم

جزوه ای که در ادامه مشاهده میکنید ، جزوه ی کامل جزوه فیزیک پیش دانشگاهی فصل پنجم لوله های صوتی رشته تجربی میباشد که توسط استاد نوید ظریفیان تهیه و تالیف شده است و شامل توضیحات کاملی در مورد جزوه فیزیک پیش دانشگاهی فصل پنجم لوله های صوتی رشته تجربی و همینطور درسنامه ، تست و نمونه سوالات مختلف میباشد.

برخی از قسمت های مطرح شده در این جزوه فصل 5 به شرح زیر است :

ماهیت موج های صوتی 

موج صوت موجی است مکانیکی یعنی برای انتشار احتیاج به محیط مادی دارد .البته وقتی صحبت ازمحیط مادی به میان می آید .فراموش نمی کنیم که انتشار موج بدون انتقال ماده انجام می شود وذرات فقط درمکان خود ارتعاش می کند ودراین میان با برخورد به ذرات مجاورارتعاش منتقل شود آن را به امواج الکترو مغناطیسی تبدیل می کنند .می دانیم امواج  الکترومغناطیسی در هر محیطی چه مادی وچه غیر مادی قابلیت انتشار دارند .


جزوه فیزیک پیش دانشگاهی فصل پنجم لوله های صوتی رشته تجربی (استاد ظریفیان )


محدوده شنوایی انسان 

گوش انسان به طور طبیعی قابلیت شنیدن هرصوت را ندارد در واقع در یک محدوده ی بسامدی بین 20HZ (20دور در ثانیه ) تا 20000Hz را می شنود اصوات با بسامد کمتر از 20هرتز را اصوات فرو صوتی وبالای 20000 هرتز را اصوات فراصوتی می نامیم .برخی ازحیوانات قابلیت دریافت امواج فروصوتی را دارند بنابراین قبل از بروز زلزله وطوفان و.... ازخود واکنش نشان می دهند .

تولید وانتشار صوت 

وقتی که سیم تاری مرتعش می شود یا طبلی کوبیده می شود ویا حنجره انسان با ارتعاش در آورده می شود هوای مجاور جسم مرتعش در حرکت به جلو فشرده ودر بازگشت رقیق م یشود .بدین ترتیب در هوا ارتعاش ایجاد می شود شکل روبرو ارتعاش یک تار مرتعش را در دو حالت نشان می دهد

(طبق شکل مندرج در فایل دانلود )



توجه ! در متن بالا که به شکل های مندرج در فایلِ دانلود اشاره شده است، بیانگر شکلی است که در فایل دانلود (pdf) موجود می باشد


نویسنده : نوید ظریفیان
حجم : 2.23 مگابایت
منبع : همکلاسی

نظرات ارسال شده 0