جزوه فصل چهارم فیزیک دهم رشته ریاضی با نمونه سوال ( استاد انصاری تبار )

در ادامه مطلب می توانید جزوه فصل چهارم فیزیک دهم رشته ریاضی دریافت کنید.

درمورد جزوه فصل چهارم فیزیک دهم رشته ریاضی

جزوه ای که در ادامه مشاهده میکنید، جزوه ی کامل فصل چهارم فیزیک دهم رشته ریاضی میباشد که توسط استاد انصاری تبار تهیه و تالیف شده است و شامل توضیحات کاملی در مورد فصل چهارم فیزیک دهم رشته ریاضی و همینطور درسنامه، تست و نمونه سوالات مختلف میباشد.

برخی از قسمت های مطرح شده در این جزوه جزوه فصل 4 فیزیک دهم رشته ریاضی به شرح زیر است :



فعالیت 4-1 :

نوع ویژه ای از دماسنجهای مایعی که بیشینه و کمینه ی دما را در یک مدت زمان معین نشان می دهد، دماسنج بیشینه کمینه نام دارد. از این دماسنج ها معمولا در مراکز پرورش گل و گیاه، باغداری، هواشناسی و ... استفاده می شود. در مورد چگونگی کار این دماسنجها تحقیق کنید.


جزوه فصل چهارم فیزیک دهم رشته ریاضی با نمونه سوال ( استاد انصاری تبار )


پاسخ : هنگامی که دما بالا رود، به دلیل انبساط الکل یا روغن موجود در مخزن وسطی و لوله ی سمت چپ دماسنج، جیوه در لوله ی سمت راست به بالا رانده می شود و شاخص فولادی لوله ی سمت راست را با خود بالا می برد. اگر سطح جیوه در لوله ی سمت راست پایین بیاید، شاخص فولادی که به آن فنرهای ریزی متصل است، همراه آن حرکت نمی کند و در همان محل قبلی خود در مقابل دمای بیشینه می ایستد.

وقتی الکل به علت کاهش دما منقبض می شود، جیوه از طرف چپ لوله ی U شکل بالا می رود و شاخص فولادی دیگر را در این طرف لوله بالا می راند. اگر سطح جیوه در لوله ی سمت چپ پایین بیاید شاخص فولادی سمت چپ که به آن نیز فنرهای ریزی متصل است همراه با آن حرکت نمی کند و در همان محل قبلی خود در مقابل دمای کمینه می ایستد. با استفاده از آهنربا، این دو شاخص در پایان مدت زمان مورد نظر به سطح جیوه برگردانده می شود.


نویسنده : بچه های همکلاسی
حجم : 15.71 مگابایت
منبع : همکلاسی

نظرات ارسال شده 6

P
Pooya

بسیار عالی است تشکر

ا
الناز

جزوه هاو نمونه سوال های همکلاسی من چن تا ازش دارم واقعن عالیه

N
N

awwwwllllllliiiie

N
N

عالیه

N
N

بسیار عالی

N
N

Awlie