جزوه فصل سوم ریاضی دهم رشته ریاضی ( استاد صمدی )

در ادامه مطلب می توانید جزوه فصل سوم ریاضی دهم رشته ریاضی دریافت کنید.

جزوه فصل سوم ریاضی دهم رشته ریاضی

جزوه ای که در ادامه مشاهده میکنید، جزوه ی کامل فصل سوم ریاضی دهم رشته ریاضی میباشد که توسط استاد صمدی تهیه و تالیف شده است و شامل توضیحات کاملی در مورد فصل سوم ریاضی دهم رشته ریاضی و همینطور درسنامه، تست و نمونه سوالات مختلف میباشد.

برخی از قسمت های مطرح شده در این جزوه به شرح زیر است :

کاربرد تجزیه در یافتن ب م م و ک م م چند جمله ایها

یک چندجمله ای مثل a+b را درنظر بگیرید. اگر این دو جمله ای را در اعداد صحیح یا هر چند جمله ای دیگری ضرب کنیم، حاصل را مضربی از a+b گوییم. پس عبارات زیر همگی مضارب a+b هستند.

2(a+b) , (a2-b2) , (a3-b3) …


جزوه فصل سوم ریاضی دهم رشته ریاضی ( استاد صمدی )


همچنین عبارت a+b مقسوم علیه مشترک هر سه عبارت فوق است. بطور کلی برای یافتن بزرگترین مقسوم علیه مشترک و کوچکترین مضرب مشترک دو عبارت جبری ابتدا آنها راتجزیه کرده و سپس برای ب م م عوامل مشترک با کمترین توان در تجزیه را منظور می کنیم و برای ک م م هم عوامل مشترک را با بزرگترین توان در عوامل غیرمشترک ضرب می کنیم. به عنوان یک مثال ساده فرض کنید هدف یافتن ب م م و ک م م دو عبارت جبری a2-b2 , a3-b3 است. با تجزیه کردن آنها داریم :

 (a2-b2 = (a-b)(a+b

(a3-b3 = (a-b)(a2+ab+b2

پس با این حساب ب م م برابر a-b است و ک م م برابر (a-b)(a+b)(a2+ab+b2). یکی از فواید محاسبه ک م م در مخرج مشترک گرفتن برای جمع و تفریق عبارات گویاست. در قسمت بعد عبارات گویا را بررسی می کنیم.


نویسنده : بچه های همکلاسی
حجم : 4.94 مگابایت
منبع : همکلاسی

نظرات ارسال شده 0