دانلود کتاب تاریخ دهم انسانی

درادامه مطلب می توانید دانلود کتاب تاریخ ایران و جهان باستان دهم انسانی سال تحصیلی 1401-1400 را دریافت کنید

دانلود کتاب تاریخ ایران و جهان باستان دهم انسانی

پست دانلود کتاب های درسی این بخش شامل دانلود کتاب درسی تاریخ ایران و جهان باستان دهم رشته ی انسانی می باشد. کتاب تاریخ ایران و جهان باستان دهم انسانی چاپ سال 1401-1400 می باشد و شامل تمام فصل های کتاب درسی تاریخ ایران و جهان باستان دهم رشته ی انسانی می باشد.

در ادامه بخش هایی از کتاب تاریخ ایران و جهان باستان دهم انسانی می باشد که فایل کامل کتاب تاریخ ایران و جهان باستان دهم را در بخش دانلود دریافت نمایید.

تاریخ نگاری و روش پژوهش در تاریخ

پیشینۀ تاریخ نگاری: تاریخ ازجمله علومی است که پیشینۀ بسیار کهنی دارد. پس از اختراع خط در حدود 5 هزار سال پیش، به تدریج توجه انسان به ثبت و نگارش رویدادهای عصر خویش جلب شد. قدیمی ترین متن تاریخی که تاکنون کشف شده، سنگ نوشته ای به خط کهن مصری است که بیش از 4 هزار سال قدمت دارد. در این سنگ نوشته نام تعدادی از فراعنه و برخی حوادث دوران آنان ذکر شده است.

کتاب تاریخ دهم انسانی

 از روزگار باستانی ایران به ویژه دورۀ هخامنشیان و ساسانیان نیز سنگ نوشته هایی باقی مانده است که نشان از توجه ایرانیان به ثبت و ضبط وقایع تاریخی دارد.

بررسی شواهد و مدارک

سنگ نوشته ی بیستون که به دستور داریوش یکم، پادشاه هخامنشی بر سینه ی کوهی واقع در شهر بیستون از توابع شهرستان هرسین در استان کرمانشاه کنونی کنده شده است، یکی از بزرگ ترین سنگ نوشته های جهان به شمار می رود. داریوش در این سنگ نوشته به برخی اقدامات خود از جمله سرکوب گوماته مغ و دیگر شورشیان اشاره کرده است. در بندهای 12 و 13 از ستون اول سنگ نوشته ی بیستون آمده است : «داریوش شاه گوید : این شاهی که گوماته مغ از کمبوجیه (پسر کوروش بزرگ) ستانده دیرگاهان در (خاندان) ما بود. پس از آن گوماته مغ (آن را) از کمبوجیه ستاند.

هم پارس، هم ماد، هم سایر کشورها را او تصرف کرد و از آن َ خود نمود. او شاه شد ... آنگاه من با چند مرد، آن گوماته مغ و آنهایی را که برترین مردان دستیار (او) بودند، کشتم ... شاهی را از او ستاندم. به خواست اهوزه مزدا من شاه شدم.»

لینک های دانلود


نظرات ارسال شده 1

ع
عالی

خوبه. عالیه بهتر از این پیدا نمیکنین. دستتون مرسی