دانلود کتاب ریاضی ششم

دانلود کتاب ریاضی ششم دبستان مربوط به سال تحصیلی 1401-1400

در این بخش کتاب ریاضی ششم دبستان را می توانید دریافت کنید.  کتاب ریاضی ششم ابتدایی موجود در این بخش در سال تحصیلی 1401-1400 به چاپ رسیده است.

کتاب ریاضی ششم در هفت فصل ارائه شده است. شما می توانید این کتاب را به دو صورت دریافت نمایید، یا می توانید فایل کامل کتاب را به صورت یکجا دانلود نمایید و یا اگر به فایل های فصل به فصل کتاب ریاضی ششم نیاز دارید می توانید هر فصل را به صورت جداگانه دانلود نمایید.

 اگر به کتاب ریاضی ششم با جواب نیاز دارید به بخش گام به گام ششم مراجعه نمایید. در این بخش تنها فایل پی دی اف کتاب ریاضی ششم قرار داده شده است.

 کتاب ریاضی ششم دبستان

برای دانلود کتاب ریاضی ششم به ادامه متن مراجعه کنید. قبل از دانلود هر فصل از کتاب ریاضی ششم بخشی از آن فصل آورده شده است.

برای دانلود تمامی کتاب های درسی ششم دبستان به صفحه کتاب های ششم دبستان مراجعه کنید. 

دانلود کتاب ریاضی ششم دبستان

دانلود کتاب ریاضی ششم

کتاب ریاضی ششم در هفت فصل ارائه شده است. فصل اول ریاضی ششم به عدد و الگوهای عددی می پردازد.. در فصل دوم و سوم به ترتیب در خصوص کسرها و اعداد اعشاری سخن رفته است. فصل چهارم یک فصل هندسی است و در مورد تقارن و مختصات است. فصل پنجم شیوه های اندازه گیری حجم ها و سطوح مختلف را توضیح می دهد همچنین از اندازه گیری خط و زاویه می گوید. فصل ششم تناسب و درصد نام دارد و فصل هفتم که آخرین فصل از ریاضی ششم است در خصوص تقریب می باشد.

برای دانلود فایل کامل کتاب ریاضی ششم چاپ 1401-1400 بر روی لینک زیر کلیک کنید.

فصل اول کتاب ریاضی ششم دبستان

دانلود فصل اول کتاب ریاضی ششک

1ــ در جدول مقابل،(جدول مندرج در فایل دانلود) خانه های اعداد زوج را رنگ کنید.

خانه هایی که رنگ نشدند چه اعدادی را نشان می دهند؟

رقم یکان اعداد زوج، چه رقم هایی هستند؟

آیا رقم دهگان اعداد زوج، همیشه زوج است؟

آیا رقم دهگان اعداد فرد، همیشه فرد است؟

چگونه می توان زوج یا فرد بودن یک عدد را مشخص کرد؟

فصل دوم  کتاب ریاضی ششم دبستان

دانلود فصل دوم کتاب ریاضی ششم

عدد ٢١ کوچک ترین مخرج مشترک دو کسر است و محاسبات را ساده تر می کند. برای جمع یا تفریق دو کسر با مخرج های نابرابر بهتر است ابتدا کوچک ترین مخرج مشترک دو کسر را پیدا کنیم و سپس جمع یا تفریق را انجام دهیم.

هرگاه حاصل ضرب دو عدد برابر ١ باشد، آن دو عدد را «معکوس» یکدیگر می نامند. همه ی اعداد به جز صفر معکوس دارند.

با روشی که در سال گذشته آموخته اید، می توانید هریک از تقسیم های زیر را ابتدا به ضرب تبدیل کنید و سپس حاصل آن را به دست آورید. راه حل را کامل کنید.

فصل سوم  کتاب ریاضی ششم دبستان

دانلود فصل سوم کتاب ریاضی ششم

برای بیان رکوردهای ورزشی از عددهای اعشاری استفاده می کنند. در گذشته رکورد دو سرعت100 متر را تا یک رقم ه به فشردگی رقابت دوندگان و با دستگاه های اندازه گیری دقیق تر رکوردها تا 2 رقم اعشار ثبت ّ اعشار بیان می کردند. با توج شدند. در حال حاضر زمان دو100 متر را تا سه رقم اعشار اندازه گیری می کنند

به کمک ماشین حساب درستی تقسیم های بالا را بررسی کنید. اگر پاسخ های شما نادرست است، در مورد رابطه ای که در سؤال 2 نوشته اید تجدید نظر کنید.

کمیته ی امداد امام خمینی بسته های لوازم التحریر را برای مناطق محروم ارسال می کند. مسئول انبار می خواهد 547 بسته ی موجود را برای ارسال به 3 منطقه به طور مساوی در سه کارتن قرار دهد. در هر کارتن چند بسته قرار می گیرد؟ چند تا باقی می ماند؟

فصل چهارم کتاب ریاضی ششم دبستان

دانلود فصل چهارم کتاب ریاضی ششم

جهان دارای نظم حساب شده و دقیقی است و انسان های زیادی برای کشف قوانین هندسه موجود در آن تلاش کرده اند. هندسه چنان در ساختار طبیعت نقش دارد که دانشمندی همچون گالیله در کتاب خود نوشته است: «جهان به زبان ریاضیات نوشته شده است و شخصیت های ث، دایره و دیگر شکل های هندسی هستند».

سال قبل با مفهوم چرخش یا دوران آشنا شدید. هر یک از شکل های زیر، حول یک نقطه (مرکز دوران) دوران می کنند.

یک کاغذ شفاف خود را حول «م» که به آن مرکز ّآن بکشید. با کمک نوک مداد، کاغذ شف دوران می گوییم در جهت عقربه های ساعت، 90 درجه بچرخانید. تصویر شکل «الف» روی شکل «ب» قرار می گیرد. اکنون شکل «ب» را حول مرکز دوران، درجه در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و آن را شکل «پ» بنامید. آیا ٩٠ شکل «پ» قرینه ی شکل «الف»، نسبت به نقطه ی «م» است؟ پاسخ خود را توضیح دهید

فصل پنجم کتاب ریاضی ششم دبستان

با کاغذ مستطیل شکلی  یک استوانه ساخته ایم ( عرض ها را به هم چسبانده ایم).  نشان داده شده برش بزنیم، چه شکلی درست می شود؟ این کار حدس بزنید اگر استوانه را از روی پاره خط را انجام دهید و شکل به دست آمده را بکشید

کف یک استوانه، مکعب واحد می شود؟ چند مکعًب واحد بچینیم، حجم استوانه تقریباّ لایه مکعب اگر در این استوانه چگونه می توانیم اندازه ی دقیق تری از حجم پیدا کنیم؟ ب با ضلع یک متر مانند شکل روبه رو پر کرده ایم. ــ کف انباری را با کارتون هایی به شکل مکعب حجم کارتون ها چقدر است؟ مساحت کف انبار چقدر است؟ دو مقدار به دست آمده با هم چه تفاوتی دارند؟

با میله یا چوب های یک متری، مکعب  است؟ّب چند مترمربّع چند میله استفاده کردید؟ هر سطح این مکعب به نظر شما کولر آبی چه حجمی دارد؟ حجم کلاس خود را تخمین بزنید

فصل ششم کتاب ریاضی ششم دبستان

دانلود فصل ششم کتاب ریاضی ششم

برگزاری مراسم اربعین در کربلا، پدیده ای بی نظیر است که از آن به عنوان بزرگ ترین تجمع بشری یاد می کنند درسال 1394 حدود  25 میلیون نفر در این مراسم شرکت کرده اند که 2 میلیون نفر آنها ایرانی بودند.

دانش آموزان کلاس ششم در یک آزمون چهار گزینه ای شرکت کرده و به 10 سؤال ریاضی پاسخ داده اند.
 شایان به همه ی سؤال ها جواب داده است. 7 تا از جواب هایش درست است. نسبت تعداد جواب های درست او به کل سؤال ها برابر 7 به 10 است.

قرار است برای مهمانی شب یلدا برای هر 5 نفر 3 عدد انار دانه کنیم. برای 20 نفر چند عدد انار باید دانه کنیم؟ 

مشهدی رمضان برای تقویت شالیزارش باید کودهای پتاس، نیتروژن و فسفات را به نسبت ٣ ، ٢ و ٢ مخلوط کند. اگر در هر هکتار35 کیلوگرم کود مصرف کند، برای ٤ هکتار چند کیلوگرم از هر نوع کود نیاز دارد؟

یک دایره به شعاع دلخواه رسم و محیط آن را محاسبه کنید.٥ نسبت محیط به شعاع دایره را به دست آورید و پاسخ خود را با هم کلاسی هایتان مقایسه کنید.

فصل هفتم کتاب ریاضی ششم دبستان

دانلود فصل هفتم کتاب ریاضی ششم

هر یک از ابزارهای اندازه گیری تا حد خط کشی که واحد میلی متر را نیز دارد یک میلی متر است. خط کشی که فقط واحد سانتی متر دارد یک سانتی متر است.  نشانه های کیلوگرم را می خوانید و اگر عقربه ی شمارش مثلا ً اگر شما بخواهید جرمتان را اندازه بگیرید، روی وزنه معمولا 4/36، 36 کیلوگرم می خوانید. پس جرم شما تقریب زده می شود و به صورت یک مقدار کمی بیشتر از 36 باشد آن را به جای مثلا ا اختلاف این مقدار تقریبی با مقدار واقعی کمتر از 1 (کیلوگرم) است. می گوییم ترازو جرم اشخاص و اشیاتقریبی بیان می شود. ام را با تقریب کمتر از 1 کیلوگرم نشان می دهد. حال اگر بخواهیم جرم یک بسته زعفران را حساب کنیم، این کار را با کدام یک از ترازوهای زیر انجام می دهید
طول قدم خود را ابتدا حدس بزنید 

- سپس اندازه ی قدم خود را با یک ابزارمناسب محاسبه وبا حدس خود مقایسه کنید 

- هرگاه یک کیلومتر پیاده روی کنید به طور تقریبی چند قدم برداشته اید ؟

- یک عبارت بنویسید که شامل جمع تفریق وضرب باشد وحداقل 3پرانتز داشته باشد سپس حاصل آن را به دست آورید وتقریب بزنید 

لینک های دانلود


نظرات ارسال شده 10

ه
هلن

خوب بود ممنون واقعن و لازم داشتم

M
My

عالی بود واقعاا

س
سیما

سلام ممنون ازشما

.
...

دستتون درد نکنه ممنون

م
مهلا مقدمی

ممنون خیلی خوبه

ی
یسنا

«لطفا جواب هم بگذارید »

ا
السا

من خیلی احتیاج داشتم خیلی ممنون

ش
شیلا

تنکیو

ش
شیلا

عالی بود

ی
یه ناشناس

عالی دستتون درد نکنه

م
ممم

خواهش می کنم